Obvykle po konci Velké ceny řešíme tři témata z právě skončeného závodu, po VC Las Vegas je ale jen jedno, o kterém má skutečně smysl mluvit.
Jakmile bylo oznámeno, že je McLaren vyšetřován kvůli nadměrnému opotřebení skluznice podlahy, bylo víceméně jasné, že oba jeho vozy budou diskvalifikovány. Ať už je porušení jakkoliv malé, vždy je za něj tvrdý trest.
Zbytečný risk
Ve výsledku šlo opravdu o minimální překročení – skluznice spodku vozu Landa Norrise vozu byla vepředu jen o 0,12 mm a vzadu o 0,07 mm tenčí, než je povoleno. To ale chybu McLarenu nijak neomlouvá.
Stejnou chybu udělalo Ferrari na voze Lewise Hamiltona už při VC Číny a tehdy jsem ve svém sloupku psal, že by se italská stáj takovým problémům měla rozhodně vyhnout. S odstupem času ale její chyba bledne ve srovnání s tím, co předvedl McLaren ve Vegas. Udělat takový přešlap na začátku sezony je špatné, ale když jde o titul mistra světa, je to úplná katastrofa.
Je pravda, že tréninky narušila uvolněná kanalizační mříž a kvalifikace probíhala za mokra, což ztížilo sběr dat. Oba mclareny navíc během závodu utrpěly poškození, což problém ještě zhoršilo.
Přesto, když má pilot tři závody před koncem slušný náskok v čele šampionátu, není důvod riskovat s nastavením světlé výšky. Stačí trocha opatrnosti, možná lehké obětování rychlosti a máte jistotu, že nedojde k porušení pravidel.
Na Piastriho se zapomnělo?
Stejně nepochopitelné ale bylo i to, jak tým reagoval, když si chybu v závěru závodu uvědomil. Inženýři Norrisovi sdělili, aby šetřil palivo a jel opatrněji. Ale nyní už je jasné, že o riziku nadměrného opotřebení skluznice tušili a snažili se ji zachránit. Nabízí se ale otázka – proč stejný pokyn nedali i Piastrimu?
Ať už to bylo proto, že nechtěli, aby ho Charles Leclerc předjel, nebo proto, že díky DRS se skluznice na jeho voze tolik neopotřebovávala, byl to další zbytečný risk. Kdyby Australan zpomalil, nechal se předjet Leclercem a skluznici zachránil, šel by do posledních dvou závodů s náskokem 10 bodů na Verstappena. Teď jsou na tom bodově stejně.
Ať už to nakonec McLaren připraví o první titul mezi jezdci od roku 2008, nebo ne, volba tak nízké světlé výšky a neposkytnutí stejných pokynů Piastrimu jako Norrisovi byly dva zbytečné hazardy a dvě chyby, které si tým v této fázi boje o titul zkrátka nemůže dovolit.
Do konce ročníku zbývají dva závody a mezi Norrisem a jeho dvěma pronásledovateli je rozdíl 24 bodů. Vše je připraveno na napínavé finále.
Použije McLaren týmovou režii?
Možná Norris příští víkend v Kataru vyhraje a zajistí si titul, takže se na katastrofu v Las Vegas rychle zapomene. Stejně pravděpodobné je ale i to, že Verstappen vyrazí do finále sezony v Abú Dhabí se ztrátou okolo 10 bodů.
Protože se v Kataru pojede i sprint, může úřadující šampion stáhnout ztrátu na Norrise minimálně o devět bodů, jestli vyhraje v sobotu i v neděli. A pokud by nizozemský šampion dominoval a Norris neskončil druhý, může se Brit před posledním závodem sezony ocitnout pod ještě větším tlakem.
To, že McLaren v Las Vegas riskoval s tak nízkou světlou výškou, je varovný signál. Naznačuje, že tým chtěl hledat rychlost za každou cenu. A pokud se bude ve zbytku sezony raději chtít vyhnout riziku dalšího porušení pravidel, nemusí být tak dominantní, jako býval. Navíc se zdá, že ve formě je momentálně i dvojice jezdců Mercedesu.
McLaren s v této situaci opravdu nemůže dovolit, aby Norris ztrácel čas a případně i body v souboji s Piastrim. I když se v boji o titul dosud vyhýbal týmové režii, nyní už bude muset Australana jasně požádat, aby v závěru sezony v roli týmové dvojky podpořil svého kolegu. Zda by Piastri takové pokyny uposlechl a vzdal se vlastních nadějí na titul? I to je otázka, která může rozhodnout o tom, kdo se stane mistrem světa formule 1 pro rok 2025.
