Norris umí i pod tlakem
Jaké je největší vítězství Norrise ve formuli 1? Spousta fanoušků by asi jmenovala hned to první, tedy ve Velké ceně Miami 2024, jiní zase jeho triumf na domácí půdě z minulého měsíce. Možná hlavním adeptem je však právě aktuální úspěch z Velké ceny Maďarska. Na začátku nedělního závodu se zdálo, že Norrisovi vítězství unikne poté, co se propadl až na páté místo.
Pak ale přivedl kritiky v omyl, když bezchybně zvládl riskantní strategii s jedinou zastávkou v boxech a do letní přestávky vstupuje jen s devítibodovou ztrátou na týmového kolegu Piastriho. Existuje důvod, proč žádný z dalších jezdců takovou strategii nezvolil. Norris musel v každém kole dosáhnout dokonalé rovnováhy mezi rychlostí a šetřením pneumatik a potřeboval ubránit pozici alespoň před jedním jezdcem s čerstvějšími a rychlejšími gumami.
Byl to ten nejtěžší možný úkol, ale on ho zvládl. Skutečnost, že se mu podařilo držet dostatečné tempo na starých pneumatikách, aby před sebe nepustil Piastriho až do závěrečné fáze závodu, byla sama o sobě úspěchem. Udržet se před týmovým kolegou v posledních kolech ale bylo skutečným projevem Norrisovy kvality. Počin, ke kterému byla zapotřebí naprostá dokonalost.
Norris naznačil, že Piastriho dokáže porazit nejen v obdobích, kdy je sám ve skvělé formě. Teď ale bude muset dokázat, že podobné výkony zvládá podávat na pravidelné bázi, aby v napínavém boji o titul nakonec dokázal zvítězit. Stále panují pochybnosti, jestli na Australana stačí, ale tím, že si poradil v tak náročné situaci poté, co se mu to v minulosti nepodařilo, prokázal svůj velký potenciál.
Norris vstoupí do druhé poloviny ročníku s vědomím, že je v nejlepších chvílích silnější. Že dokáže být nejlepší, i když je pod obrovským tlakem. Musí si uvědomit, že jeho šance stát se mistrem světa závisí především na něm samém.
Spojení Alonsa s Neweym
Když bylo oznámeno, že legendární konstruktér a nejúspěšnější technik v historii F1 Adrian Newey nastoupí do Aston Martinu, nešlo se netěšit na jeho spolupráci s Alonsem. O necelý rok později se výsledek spojení sil dvou z největších talentů tohoto sportu začíná projevovat. A náznaky jsou to slibné.
Ačkoli se Newey soustředí téměř výhradně na týmový vůz pro rok 2026, poskytl kolegům, kteří pracují na letošním stroji, několik rad ohledně možných vylepšení. Výsledkem byla nedávná modernizace předního křídla a přídě – účelem těchto vylepšení bylo zlepšit proudění vzduchu, což je jedna z Neweyho specializací. Zatímco ve Spa neměla daná vylepšení vzhledem k charakteru trati velký vliv, v Maďarsku vynesla Aston Martin na špičku startovního pole.
Alonso byl po většinu víkendu blíž předním jezdcům než jeho soupeři ze středu roštu. V kvalifikaci mu na pole position chybělo pouhých 0,109 sekundy a do závodu odstartoval a zakončil ho na pátém místě. Poprvé po dlouhé době dostal k dispozici špičkový vůz a ukázal, že ho tempo neopustilo, i když mu bylo už 44 let.
Nic neztratil ani na závodnickém umění, což dokázal famózním předjížděcím manévrem v souboji s Norrisem už v úvodním kole. Rok 2026 bude jistě Alonsovým posledním ve formuli 1, ale s Neweyem v týmu by mohl odejít na vrcholu.
F1 bez Hamiltona a Verstappena?
Když se televizní kamery ve 29. kole závodu zaměřily na Hamiltona a Verstappena, bylo až bizarní sledovat dva velikány svého sportu v boji o 11. místo – ne proto, že by je brzké zastávky v boxech nebo nějaký incident poslaly na konec pole, ale proto, že prostě neměli tempo na to být výš.
To bylo obzvlášť znepokojující pro Hamiltona, protože jeho týmový kolega Charles Leclerc si ve stejném voze dokázal vybojovat pole position a po většinu závodu být ve vedení. Sedminásobný mistr světa byl zoufalý už poté, co na Leclerca nestačil v kvalifikaci. Sám sebe označil za "naprosto nepoužitelného" a navrhl Ferrari, aby ho vyměnilo. Po neuspokojivém závodě vstoupil do letní přestávky jako zlomený muž.
Sportovci říkávají, že abyste byli nejlepší, musíte z celého srdce věřit, že nejlepší skutečně být můžete. Hamilton v Budapešti tuto víru neměl. Na druhou stranu Verstappenův problém spočívá výhradně v jeho autě, nikoliv v jeho schopnostech. To je však sám o sobě významný problém vzhledem k tomu, že je nizozemský jezdec vázán setrváním v Red Bullu minimálně na další sezonu.
S ohledem na to, že v nové éře formule 1 bude dominovat motor Mercedes a dva nejlepší týmy s ním budou mít na několik let obsazená obě svá místa, může být jedinou nadějí Verstappena na brzký návrat do boje o titul změna týmu. Konkrétně přestup do Aston Martinu, kde by nahradil Alonsa a mohl by doufat v úspěšné spojení s Neweym.
Pokud se to nebude jevit jako možnost, je možné, že Verstappen po příštím ročníku ze startovního pole odejde – alespoň dočasně. Sám ostatně prohlásil, že chce trávit víc času s rodinou, protože se právě stal otcem. A nejednou naznačil, že F1 opustí dřív, než by mohli fanoušci očekávat. A protože Hamiltonův odchod do sportovní penze se zdá být nevyhnutelný, mohla by formule 1 brzy zůstat bez svých dvou největších hvězd.