Více

Dozvuky F1 v Baku: Piastri se zhroutil, Norris byl marný. A Williams má po čtyřech letech pódium

Oscar Piastri po havárii svého McLarenu
Oscar Piastri po havárii svého McLarenu IPA, Independent Photo Agency / Alamy / Profimedia

Velká cena Ázerbájdžánu byla díky svým malebným kulisám, ostrým zatáčkám a vysokorychlostním úsekům ve své zatím krátké historii vždy jedním z nejhezčích závodů sezony. A i když dominantní Max Verstappen (28) odmítl jakékoliv drama, nuda v Baku rozhodně nebyla.

Šílené věci se děly hlavně díky naprosto chaotické kvalifikaci. Ta dostala oba jezdce McLarenu do obrovských potíží a připravila kulisy pro víkend plný nečekaných zápletek. Verstappen vyhrál druhý závod v řadě a nyní ztrácí na Oscara Piastriho 69 bodů.

Není to málo, ale není to ani moc, pokud se zamyslíme nad tím, že Nizozemec jede bez zábran, nemá co ztratit a naopak oba McLareny pod tlakem stále více chybují. Pravda, Verstappen potřebuje ještě další triumfy...

Piastri jak ho neznáme

Tři týdny poté, co se zdálo, že porucha motoru Landa Norrise v Zandvoortu ukončila boj o titul, je všechno zase jinak. Piastri dal v Baku příležitost svému stájovému kolegovi, aby zdramatizoval konec sezony. Tentokrát měl ale poruchu spíše jezdec nežli vůz.

Nejprve Australan havaroval v kvalifikaci. Pak si vybral další špatnou chvilku na startu a o několik zatáček později celou Velkou cenu ukončil nárazem do bariéry. Horší už to opravdu být nemohlo.

Vzhledem k tomu, v jaké pohodě jezdil celou sezonu, bylo jeho představení v Baku dost velkým šokem. Kdyby udělal jen jednu chybu, daly by se zavřít oči, on ale stihl vyrobit během víkendu tři šílené hrubky. "S Oscarem jsme měli několik problémů, a byly dost netypické," připustil šéf týmu McLaren Andrea Stella. "Jsem si jistý, že se z toho poučí a vrátí se silnější," dodal ale vzápětí.

Víkend v Ázerbajdžánu připomněl, že přes všechen svůj talent a psychickou odolnost je Piastri stále mladý, nezkušený a nedokonalý. Naštěstí pro něj je na tom stejně i jeho týmový kolega...

Lando propásl příležitost

Šance Landa Norrise na titul náhle opět ožily. Piastri byl ve zdi a on dostal příležitost, o které snil. Měl najednou možnost snížit rozdíl na průběžnou první příčku na jednociferné číslo.

Jenže ji nevyužil.

Abychom k němu byli spravedliví, nebyla to jen jeho chyba, že skončil až na 7. místě. McLaren mu tentokrát nedal k dispozici nejlepší vůz. Předjet dva vozy efektivně nalepené na sobě - Liama Lawsona a Júkiho Cunodu - byl velký oříšek. Ale s největší pravděpodobností by skončil před oběma piloty, kdyby jeho tým nepokazil zastávku v boxech.

Přesto si za to, že se musel prokousávat skupinou jezdců, mohl sám. Kdyby se mu podařilo zajet lepší kvalifikaci, pravděpodobně by v neděli skončil na stupních vítězů.

Vzhledem k tomu, co bylo v sázce, bylo také trochu překvapivé, že se v závěrečných fázích závodu nepokusil ani o jeden riskantní manévr na Cunodu. Kdyby dojel aspoň o jedno místo lépe, rozdíl mezi ním a Piastrim by najednou byl menší než jedno vítězství v závodě. Už to bylo řečeno, že předjíždění bylo riskantní, kdyby však byl na jeho místě Verstappen, asi by si cestu našel.

Nakonec všechno dopadlo relativně očekávaně: Norris prostě neměl dost umění na to, aby chytil boj o titul zase za pačesy. A znovu možná propásl šanci být hrdinou, stejně jako loni v Brazílii, kdy startoval o 16 míst před Verstappenem, jenže po četných chybách skončil za ním. Selhal i tentokrát, když mu osud nadělil příležitost.

Sainz a Williams se vracejí na stupně vítězů

Lawson měl rozhodně skvělý víkend, v kvalifikaci zajel třetí nejlepší čas a nakonec skončil pátý, čímž dal zapomenout na katastrofální začátek sezony. Hlavním příběhem mimo zorné pole velkých týmů byl ale ten s Carlosem Sainzem. Vždyť španělský pilot získal své první pódium v sezoně.

Pro Sainze je to těžký rok. Loni bojoval o vítězství a nebyl ve Ferrari o moc horším jezdcem než protěžovaný Charles Leclerc. Letos se ale málokdy dostane na body, ve Williamsu hraje často až druhé housle za Alexem Albonem. V Baku však konečně vypadal jako jeden z nejlepších jezdců na startovním roštu.

Jako jeden z mála dokázal být v kvalifikaci rychlý, čistý štít si udržel ve velmi záludných podmínkách a zajistil Williamsu první start z první řady po čtyřech letech. Sobotní práci pak bez větších problémů přetavil i v první pódium stáje po čtyřech letech. Měl viditelně dostatek rychlosti, aby udržel Mercedes Kimiho Antonelliho za sebou.

I když už dřív v barvách Ferrari dokázal čtyřikrát vyhrát závod, bylo zřejmé, že toto umístění na stupních vítězů bude mít v jeho dosavadní kariéře speciální místo. Sainz přiznal, že by rád dostal Williams zase zpět mezi špičku: "To je všechno, na čem mi záleží a do toho vložím své úsilí v několika příštích letech svého života," svěřil se.

Být součástí stále lepšího Williamsu je teď nepochybně příjemnější, než řešit zpackaný projekt Ferrari, který stále více zaostává za očekáváním. A vzhledem k tomu, že se od motoru Mercedes, který bude Williams používat v příští sezoně, očekávají velké věci, může mít Sainz v novém ročníku opravdu velmi důležitou roli. Kdo ví...