Před Velkou cenou Singapuru šlo o hodně. McLaren měl možnost zajistit si Pohár konstruktérů, zatímco Max Verstappen mohl opět stáhnout náskok jejich jezdců a oživit své šance na titul.
Během následujících 100 minut, které jsou díky kombinaci úmorného horka a úzkých ulic patrně nejnáročnějšími na celém kalendáři F1, si oba tábory splnily své cíle, přesto však nikdo neodjížděl ze závodního okruhu úplně spokojený.
McLaren slaví druhý titul v řadě
Pro McLaren to nebyl úplně ideální víkend, nakonec ale šlo o splněnou misi – britský tým si zajistil druhý po sobě jdoucí a naprosto zasloužený titul v Poháru konstruktérů.
Snadnost a samozřejmost, s jakou to dokázal, může působit, že to není tak velká věc, ale když se na to podíváte s odstupem, je to opravdu mimořádný úspěch. Před deseti lety skončil McLaren v Poháru konstruktérů předposlední s 27 body. Před třemi lety byl pátý a měl jen jedno pódium. A teď se stal šampionem dříve v sezoně než kdokoli jiný, kromě Red Bullu v roce 2023.
To, co dělá jejich vzestup tak působivým, je fakt, že za ním stojí odvážná rozhodnutí. Návrat k motorům Mercedes, ačkoliv logika napovídala, že tím bude těžší porazit německý tým. Výměna Daniela Ricciarda za Oscara Piastriho, i když zkušený Australan byl ověřený vítěz a mladý nováček velkou neznámou. Nahrazení Andrease Seidla Andreou Stellou místo hledání někoho zvenčí, přestože Stella neměl zkušenosti s vedením týmu.
V několika momentech mohl McLaren zvolit bezpečnější cestu, ale vždy raději riskoval a šel za velkou odměnou – a to se mu bohatě vyplatilo.
Generální ředitel Zak Brown si šampaňské nechá až na případné zajištění jezdeckého titulu, ale Američan i jeho kolegové se už teď mohou na první polovinu dvacátých let dívat jako na obrovský úspěch, ať už to dopadne jakkoli.
Piastri v nejisté pozici
Pokud jde o boj o titul mezi jezdci, chtělo by to opravdu odvahu vsadit větší peníze na vítěze. Do konce zbývá ještě šest závodů a aktuální lídr vypadá zranitelně.
Piastri dojel v Singapuru už potřetí za sebou za Landem Norrisem, když ho hned v první zatáčce odsunul stranou jeho týmový kolega, a už poněkolikáté v posledních týdnech působil po zbytku závodu úplně jinak než ten klidný a konzistentní Piastri z úvodu sezony.
V rádiu zněl nervózně a roztěkaně, když si stěžoval na Norrisův manévr, a po zbytek závodu už na týmového kolegu nijak zvlášť netlačil – mezeru stahoval hlavně proto, že Brit uvízl za pomalejším Red Bullem Maxe Verstappena.
Piastri si vybudoval náskok v průběžném pořadí díky naprosté nekompromisnosti a téměř bezchybné jízdě, ale v poslední době mu obě tyto vlastnosti chybí. Když v Monze pustil Norrise před sebe jen kvůli chybě týmu při zastávce v boxech, nebylo to rozhodně nekompromisní. Když v Baku po předčasném startu havaroval, nebylo to bezchybné. A v Singapuru se toho z těchto vlastností také moc neukázalo.
Největším pozitivem pro Australana je, že Norris, ani Verstappen závod nevyhráli, ale i s poměrně slušným náskokem 22 bodů musí přidat.
Russell zastavil Verstappenův nápor
Vedle týmového titulu je pro McLaren dalším velkým pozitivem fakt, že Verstappen nezískal třetí vítězství v řadě a nezvýšil tím tlak na jejich jezdce – a za to může poděkovat jednomu ze svých soupeřů.
Sezona George Russella byla částečně ve stínu spekulací, že ho Mercedes v roce 2026 vymění za Verstappena, ale v Singapuru opět ukázal své kvality na trati a potvrdil, proč si ho tým rozhodl ponechat. Jako už v mnoha jeho letošních závodech byl od startu do cíle téměř bezchybný a po skvělém kvalifikačním kole, které mu zajistilo pole position, si připsal jedno z nejpůsobivějších vítězství sezony.
Ne vždy měl v Mercedesu k dispozici techniku, jakou by si přál, ale opakovaně dokazuje, že když má špičkové auto, může se měřit s kýmkoli – i s Verstappenem. Od chvíle, kdy Lewis Hamilton ztratil formu, je Russell jediným jezdcem v čele pole, který dokáže Nizozemce opravdu rozhodit – a také jediným, kdo z něj nemá ani trochu respekt.
Nedávno se mě někdo, kdo F1 moc nesleduje, zeptal, kdo je po Verstappenovi nejlepším jezdcem na startovním roštu. První mě napadl Charles Leclerc, ale ještě před oběma piloty McLarenu jsem si vzpomněl na Russella. Teď už svému instinktu věřím naplno.
Pokud bude mít motor Mercedesu příští rok takovou převahu, jak se říká, o titul zřejmě svede souboj trio Russell, Norris a Piastri. A v takovém případě bych Russella považoval za favorita.
