Slavia a černý trh? Neexistující lístky na Barcelonu se prodávají i za 320 tisíc, zní z klubu

Ceny, za které překupníci prodávají lístky, jsou podle Slavie absurdní.
Ceny, za které překupníci prodávají lístky, jsou podle Slavie absurdní.Milan Kammermayer / Česká editoriální fotografie / Profimedia

Velké zápasy v Lize mistrů s sebou pro české týmy nesou i velké problémy. Jedním z největších jsou překupníci vstupenek, kteří nabízí lístky na nejexponovanější zápasy za několikanásobek původní ceny a připravují tak o peníze fanoušky i kluby samotné. I proto se Slavia rozhodla s překupníky bojovat. Jak takový boj vypadá, ale i to jak vysokou marži si překupníci dokáží naúčtovat, prozradil v podcastu Livesport Daily ředitel strategické komunikace pražské Slavie Jakub Splavec.

Problém černého trhu a vstupenek

"Je to obrovský problém a není to spojené jen s Ligou mistrů. Na jednom serveru, kde lze vstupenky nabízet, evidujeme ve spojení se Slavií kolem 17 milionů korun v obratu. Ve spojení s námi je to až absurdní. Vstupenky se na černém trhu objevují prakticky na každý zápas, ať už je to Zlín nebo Arsenal. Pro všechny kluby i třeba divadla, umělce, zkrátka všechny je to reputační problém, ale zároveň jde o boj s ochranou vaší konkrétní značky."

O velkých zápasech v Lize mistrů

"Ta nabídka je neuvěřitelná, protože jsme našli třeba vstupenky na Barcelonu, které ještě ani neexistují, ale jsou nabízeny. Člověk je reálně nemůže držet, ale jsou na daných serverech nabízeny třeba za 280 až 320 tisíc korun. Průměrná cena třeba teď na Bilbao byla 13 tisíc korun na černém trhu, ačkoli je tržní hodnota respektive nákupní cena kolem dvou tisíc korun."

Livesport Daily s Jakubem Splavcem
Livesport

Legislativní rámec a možné řešení

"Pokud se nad tím chceme do budoucna zamyslet, tak bysme mohli jít třeba cestou Anglie, kde je tento problém legislativně ukotvený už od roku 1994. Tam platí, že jakákoli distribuce mimo autorizovaný prodej je přestupek. V Česku dnes nemáte překupníka za co potrestat, jenom odebráním vstupenky nebo permanentky, případně její blokací, protože porušuje vaše obchodní podmínky. On by si ale musel vyloženě vymyslet nějaké vstupenky a prodat vám falešné kusy nad 10 tisíc korun, abyste ho mohli předat policii."

O typu lidí, kteří se černému trhu věnují

"Jsou to primárně Češi a někteří z nich jsou součástí organizovaných skupin. Dost často se stává, že dokonce ty organizované skupiny pořádají recruiting v těch zemích, kde se hrají evropské soutěže. Bohužel i my jsme se setkali s tím, že si vytipovávají na Instagramu mladé fotbalisty, kteří mají třeba více sledujících a za nějakou provizi jim nabízí to, aby oni distribuovali vstupenky na českém trhu, aby na ně zkrátka nešlo dosáhnout.

Měli jsme i případy, kdy to došlo do takového stavu, že mladí kluci se v tom chytli tak, že měli na sobě překupnictví v hodnotě třeba 14 milionů korun. To jsou často hráči z nějakých okresních přeborů, ale živí se třeba nějakým video contentem na sítích. Když takový hráč nabídne vstupenku, má zkrátka větší důvěru svých sledujících."

O komunikaci s velkými servery

"Začali jsme s těmi velkými platformami, kde se přeprodávají vstupenky, spolupracovat, konkrétně s Viagogo a StubHub. Snažíme se – a jsem rád, že máme podporu napříč klubů z prvních dvou lig – zkusit vymyslet a vyprofilovat nějakou legislativu, která by vycházela přímo od profesionálních klubů, protože dnes jsou kluby samostatně odkázány jen na sebe prostřednictvím již zmíněných obchodních podmínek. Stejně tak by byl za mě řešením třeba společný blacklist překupníků a těch, co už někdy byli potrestáni."

Slavia – Athletic Bilbao (úterý 21:00)

Nové Livesport Daily Talk se blíží. Jak zvládnout přestup mimo Česko a jaká největší nebezpečí na hráče číhají? To budeme již dnes 24. listopadu probírat s bývalými fotbalisty Václavem Kadlecem a Martinem Graiciarem a také mentálním koučem Vítem Schlesingerem. O své vzpomínky se s námi podělili i Marek Suchý s Tomášem Necidem.