Více

Dozvuky F1 v Belgii: Piastri zasadil další úder, to nejlepší i nejhorší z Hamiltona

Piastri a Norris na stupních vítězů.
Piastri a Norris na stupních vítězů.RYAN PIERSE / GETTY IMAGES EUROPE / Getty Images via AFP
Možná je belgické Spa jedním z nejikoničtějších okruhů na světě, ale tento závodní víkend to nebylo ve formuli 1 to pravé. Z velké části proto, že FIA byla až příliš opatrná, když se rozhodla odložit start závodu, dokud déšť neustane a trať neoschne. Jinak se ale dělo dost zajímavého, pokračovaly boje o titul a na body se útočilo dokonce i ze zadních pozic.

Norris se musí proti Piastrimu vytáhnout

Zdálo se, že se příběh boje o letošní titul při Velké ceně Velké Británie možná změnil, ale po Belgii je vše zase při starém. Lando Norris dokáže být dostatečně dobrý, ale musí ze sebe vymáčknout to úplně nejlepší.

Konzistentní Oscar Piastri na Silverstonu konečně šlápl vedle, příliš prudce zabrzdil za safety carem a dostal penalizaci, která Norrisovi do klína přihrála vítězství. Doběhl Australana konečně tlak? Znamená to, že se to bude stávat častěji? Stručná odpověď je – ne.

Norris zajel vynikající kvalifikaci a v boji o pole position kolegu porazil, ale do závodu neodstartoval nejlépe, a to bylo vše, co Piastrimu stačilo k vítězství. Svého parťáka bez větších problémů předjel, Norris udělal několik drobných chyb, když se ho snažil pronásledovat, a to bylo vše.

V této sezoně jsme se již několikrát přesvědčili, že když je Norris v nejlepší formě, má na to, aby Piastriho porazil, ale konzistentnost lídra šampionátu vyžaduje, aby byl Brit v nejlepší formě týden co týden, a zdá se, že toho prostě není schopen.

Stále může vyhrát titul, ale nejspíš k tomu bude potřebovat naprosto bezchybnou formu, jakou jsme v posledních letech viděli pouze u Maxe Verstappena.

To nejlepší a nejhorší ze stárnoucího Lewise Hamiltona

Zdaleka nejzábavnější částí závodu bylo sledovat Lewise Hamiltona, jak se probojovává startovním polem ve stylu starých časů. Nicméně během víkendu v Belgii jsme viděli to nejhorší i nejlepší z jezdce, kterým dnes je.

Ve svých 40 letech je jiným mužem, než byl ten, který tomuto sportu dominoval po dlouhá léta, a v sobotní kvalifikaci na hlavní závod jsme viděli i jeho stinné stránky. Hamilton nemá takové tempo, aby porazil týmového kolegu Charles Leclerca, následně příliš tlačil na pilu a udělal chybu, kvůli které odstartoval ze zadní části pole.

To, co následovalo, však byla mistrovská třída v předjíždění, kterou by možná nedokázal předvést ani ve svých nejlepších letech. Využil dlouholeté zkušenosti, aby v měnících se podmínkách zvládl přilnavost a vyčkal na správný okamžik k útoku, a prokázal tak přesnost a trpělivost, které mnoha jeho mladším soupeřům chybí.

Kromě závodnického umění má zjevně stále i motivaci a správné pracovní tempo. Jakto? Tři volné týdny mezi závody totiž strávil schůzkami s mnoha lidmi ve Ferrari, kterým předkládal dokumenty, které připravil a v nichž analyzoval strukturu týmu a jejich vůz 2025.

Zmínil, že Fernando Alonso a Sebastian Vettel nedokázali u Ferrari získat titul, a prohlásil, že odmítá, aby se to stalo i jemu, a proto se snaží udělat něco navíc.

Zajímavé je, že neupřesnil, že mluví o šampionátu jezdců, a více času strávil mluvením o zlepšování týmu než o zlepšování své jízdy. Zdá se tedy, že jako poslední cíl kariéry si stanovil pomoc Ferrari získat první titul mezi konstruktéry po téměř 20 letech.

Maxův přestup k Mercedesu už není téma

Z dlouhodobého hlediska se může ukázat, že největším momentem závodu byl ten, který se na první pohled nezdál být nijak zvlášť pozoruhodný. Max Verstappen projel cílem na čtvrtém místě, o místo před Georgem Russellem.

Nějakou dobu se mluvilo o tom, že ve Verstappenově smlouvě bude aktivována výstupní klauzule, pokud bude do letní přestávky mimo první trojici průběžného pořadí. A protože to letos nepřipadá v úvahu, spolehlivé zdroje De Telegraaf a The Race uvádí, že v důsledku toho zůstane v Red Bullu i v roce 2026.

Tím končí všechny spekulace o tom, že by Nizozemec mohl v příští sezoně přejít k Mercedesu, a s největší pravděpodobností končí i jeho šance přidat si příští rok na konto další titul.

V tuto chvíli je veřejným tajemstvím, že motor Mercedesu, používaný německým týmem a McLarenem, bude v roce 2026 nejlepším na startovním roštu. Navíc je nepravděpodobné, že by pohonná jednotka Red Bullu byla druhá nejlepší, vzhledem k tomu, že půjde o první rok jejich interního projektu s Fordem.

Motory nejsou všechno, ale vzhledem k tomu, že mu pravděpodobně bude chybět týmový kolega, který by mu pomohl v boji v popředí pole, a tým postrádá osvědčeného lídra, když Laurent Mekies právě nahradil Christiana Hornera, to nevypadá dobře.

Nyní je velmi pravděpodobné, že úřadující šampion stráví příští rok snahou zajistit si místo v roce 2027 jinde – nejspíše u Mercedesu nebo Aston Martinu, v závislosti na tom, jak si tam povede Adrian Newey – přičemž občas získá nějakou tu výhru. Ať už nadobro, nebo jen na pár let, zdá se, že éra Maxe Verstappena je do značné míry u konce.

Výsledky VC Belgie