Více

Dozvuky F1 v Itálii: Piastri předvedl nevídaný tah, Verstappen vysílá jasný vzkaz

Verstappen byl v závodě nejlepší.
Verstappen byl v závodě nejlepší.ČTK / imago sportfotodienst / Jay Hirano
Ferrari se sice na domácí trati v Monze prezentovalo solidně, ale čelo závodu neohrozilo. Na něm nikdo nedokázal vážně ohrozit Maxe Verstappena (27), takže je fér říct, že Velká cena Itálie nebyla zrovna nezapomenutelná.

Netradiční Piastriho krok

Čtyři kola před cílem Oscar Piastri poslechl týmové pokyny a pustil před sebe týmového kolegu a rivala v boji o titul Landa Norrise poté, co zpackaná zastávka v boxech poslala Brita právě za Australana. A šlo o jeden z nejpřekvapivějších momentů letošní sezony.

Jezdci McLarenu se k sobě po celý rok chovali férově, přesto těžko věřit vlastním očím, když Piastri takto pozdě v sezoně přenechal svému soupeři v boji o titul tři cenné body. V historii tohoto sportu je něco takového prakticky nevídané.

Je naprosto nemyslitelné, že by před lety Sebastian Vettel nebo Lewis Hamilton poslechli podobné týmové příkazy během svých soubojů o titul s Markem Webberem nebo Nicem Rosbergem, a představa, že by něco podobného udělal Fernando Alonso nebo Verstappen, je spíš k smíchu.

Ostatně Verstappen se tomu doslova zasmál, když mu tým v rádiu oznámil, že Piastri vrátil Norrisovi pozici: "Ha! Jen kvůli pomalé zastávce?"

Možná je Piastri natolik přesvědčený, že Norrise porazí, že mu pár bodů navíc nevadí. Možná má McLaren ve smlouvách s jezdci větší pravomoci než kdykoli předtím. Nebo je tu nová generace jezdců, která spolu vychází mnohem lépe než ta předchozí a ve formuli uvidíme mnohem přátelštější éru.

Verstappen se připomněl v pravý čas

Verstappen je bez debat nejlepším jezdcem současnosti a v Monze to všem znovu ukázal. O jeho výjimečných schopnostech se v posledních měsících příliš nemluvilo, protože ho trápila slabá technika a neúspěšná snaha o přestup do Mercedesu plnila titulky. Jenže o víkendu na to všichni zapomněli, zbytku pole totiž doslova ujel.

Nizozemec v sobotu zajel nejrychlejší kvalifikační kolo v historii formule 1 a o den později si připsal největší vítězný náskok ze všech jezdců v této sezoně. A to vše v autě, se kterým jeho týmový kolega Yuki Cunoda dojel v kvalifikaci desátý a v závodě třináctý. To je opravdu mimořádné.

Skutečnost, že většinu času nemá k dispozici špičkové auto a pravděpodobně ho nebude mít ani příští rok, je pro tento sport vlastně dobře. Kdo se v příštích letech dostane k lepšímu autu než Verstappen, měl by toho maximálně využít, protože pokud se Nizozemec do špičkového vozu vrátí, vítězství a tituly budou pro ostatní těžko dosažitelné.

Antonelliho dobá hájení je definitivně pryč

Kimi Antonelli byl na začátku sezony téměř bezchybný. Mladý Ital měl plnou důvěru šéfa Tota Wolffa i týmu bez ohledu na výsledky, takže když se objevily zprávy, že Mercedes zvažuje angažování Verstappena, bylo jasné, že by místo uvolnil spíš George Russell než Antonelli. Teď ale mladíkovi dochází čas.

Od svého prvního pódiového umístění v Kanadě v červnu šla jeho forma výrazně dolů. Několikrát chyboval a za posledních šest závodů bral jen tři body. Jeden z nich sice získal doma, ale měl jich mít víc. Porazili ho i Gabriel Bortoleto a Alex Albon, kteří seděli ve slabších vozech a startovali za ním.

Antonelli musí zabrat.
Antonelli musí zabrat.AFP

Chybí mu rychlost a za poslední dva závody nasbíral několik penalizací, ta poslední přišla za vytlačení Albona z trati v Monze, a Wolffovi už dochází trpělivost.

"Tento víkend byl zklamáním," řekl šéf týmu. "Celý závod byl zklamáním. Nic to nemění na mé podpoře a víře v jeho budoucnost, protože věřím, že bude opravdu, opravdu, opravdu dobrý. Ale dnes to bylo zklamání."

V porovnání s tím, jak se o Antonellim vyjadřoval dříve, je to dost ostré a jde o jasný signál, že musí přidat před sezonou, v níž by mohl mít auto schopné bojovat o vítězství a možná i o titul.

Ostatně, jeden nejmenovaný Nizozemec má o přesun do německého týmu stále zájem...

Výsledky VC Itálie