Teď, nebo nikdy
Lando Norris stíhal poslední dva roky v dostizích za titulem mistra světa nejprve Maxe Verstappena a poté Oscara Piastriho. Teď má svůj osud poprvé plně ve svých rukou. Brit předvedl v Mexico City jeden z nejlepších víkendů své kariéry, od začátku do konce naprosto dominoval a odměnou mu bylo poprvé od dubna vedení v celkovém pořadí.
A tentokrát mu stačí udržet první místo už jen ve čtyřech závodech. Má nejvíc bodů, nejlepší auto a týmového kolegu v mizerné formě. Měl by titul získat, ovšem zvládne to? Jako vždy u něj nejde o schopnosti, nýbrž o psychiku.
Není náhoda, že jeho nejlepší série v sezoně přišla poté, co po odstoupení z Velké ceny Nizozemska většina lidí jeho šance na titul odepsala. Bez tlaku očekávání se mu daří skvěle. Obava, že když v minulosti tlak cítil, nezvládl ho, je teď ještě větší než kdy dřív.
Poslední čtyři závody sezony mohou definovat jeho kariéru. Pokud získá první titul, už nikdy nebude pod takovým tlakem a může přidat další. Pokud selže, očekávání okolí jen poroste a není jisté, že se Norris ještě někdy v závěru sezony dostane do tak výhodné pozice.
Bude se o něm za pár let mluvit stejně jako o Felipem Massovi a Marku Webberovi, kteří promarnili obrovskou šanci stát se mistry světa a už nikdy další nedostali? Nebo se zařadí po bok Lewise Hamiltona, Ayrtona Senny a dalších šampionů McLarenu?
Piastriho kolaps dokonán?
Před necelými dvěma měsíci to vypadalo, že je boj o titul téměř rozhodnutý a Piastri si pro něj dojede. Teď, po pěti závodech, už ani není první. Přitom se zdálo téměř nemožné, že by ztratil náskok 34 bodů, který měl po srpnové Velké ceně Nizozemska. Což jen ukazuje na to, jak moc se jeho situace změnila.
Australan dojel v Mexico City opět daleko za Norrisem i Verstappenem. V kvalifikaci byl o téměř šest desetin – což je ve světě F1 věčnost – pomalejší než jeho týmový kolega, a tím bylo prakticky rozhodnuto.
V závodě sice předvedl pár dobrých momentů, jenže start ze sedmého místa mu nedal šanci bojovat s největšími soupeři. Zvlášť když mu trvalo déle předjíždět pomalejší vozy, než by to zvládli oni.
To, že je Piastri pomalejší než Norris, není nic nového. Ještě minulý měsíc však byl vždy připravený využít každého zaváhání svého kolegy a sbírat body. Teď už Brit slabší dny nemá, Piastri se mu nedokáže přiblížit a ani se nedostává do pozic, z nichž by mohl těžit.
Naopak, poráží ho i Verstappen, přestože Red Bull v Mexico City ukázal, že na McLaren nemá. Být bod za lídrem šampionátu čtyři závody před koncem by Piastri na začátku sezony určitě bral, nicméně vzhledem k jeho aktuální formě se zdá pravděpodobnější, že přeskočí ještě Verstappen, než že by on dohnal Norrise.
Bearmanovo mexické kouzlo
Verstappen i Piastri strávili velkou část závodu bojem se stejným soupeřem a nebyl to zmíněný Angličan, což by si možná přáli víc. Místo něj se přetahovali s vozem Haas, který řídil Ollie Bearman.
Nováček se poprvé v kariéře pohyboval v čele závodu. Haas v Mexiku fungoval skvěle a při soubojích s největšími jmény F1 vypadal, jako by takhle jezdil už roky.
Předvedl špičkové závodní dovednosti, když využil souboje mezi Verstappenem a Lewisem Hamiltonem k předjetí Nizozemce i George Russella. Poté už neudělal jedinou chybu a dojel si pro čtvrté místo, přestože na něj tlačili piloti Mercedesu i Piastri.
O první účast na stupních vítězů tak sice těsně přišel, pokud však bude pokračovat v podobných výkonech, v budoucnu jich získá dost.
Navíc má otevřenou cestu k lepšímu vozu. Jako člen Ferrari akademie se dvacetiletý Brit může stát hlavním kandidátem na místo po svém krajanovi Hamiltonovi, až se zkušený jezdec rozhodne skončit.
Rok mezi nováčky nebyl pro Bearmana bezproblémový, chyboval poměrně často. V Mexiku však jasně ukázal, jak velký talent v něm dřímá.
