Více

Dozvuky F1 v Rakousku: Verstappen na rozcestí, Norris to nebalí a pozitivní signály pro Audi

Verstappen opouští rakouskou trať.
Verstappen opouští rakouskou trať.Andrea Diodato / NurPhoto / NurPhoto via AFP
Sice to nakonec byla triumfální jízda McLarenu, ale víkendová Velká cena Rakouska nenudila. Došlo k haváriím, soubojům kolo na kolo i výsledkům, které mohou mít velký vliv na dění ve zbytku sezony. A Max Verstappen (27) na Spielbergu, domácí trati stáje Red Bull, zažil hodně krutý konec, který mu dává příležitost přemýšlet.

Klauzule, která rozvazuje ruce

Největší okamžik závodu přišel hned na začátku. Naděje Maxe Verstappena na zisk pátého mistrovského titulu v řadě možná ukončila srážka s Kimim Antonellim v prvním kole. Dopad střetu v jedné z prvních zatáček ale může sahat daleko za hranice letošní sezony.

Na začátku víkendu George Russell a Toto Wolff novinářům téměř potvrdili, že Mercedes jedná s Verstappenem o přestupu. K němu by mohlo dojít třeba už v další sezoně. A paradoxně jeden z jezdců této stáje Nizozemce poslal ze hry a zároveň jej možná ještě více posunul k uskutečnění přesunu na novou adresu.

Smlouva úřadujícího šampiona s Red Bullem sice platí do roku 2028, ale existuje klauzule, která mu umožňuje odejít dříve. Ze zákulisí unikla informace, že se taková klauzule aktivuje, pokud bude v době letní přestávky Verstappen mimo první tři místa v pořadí. A to se právě nyní může snadno stát.

Od podpisu nové smlouvy v roce 2022 se Max zatím nedostal do situace, kdy by se musel rozhodovat o své budoucnosti, právě jeho dominance mu bránila o tom třeba jen přemýšlet. Nyní se však dostal do pozice, kdy může udělat i reálné kroky a je to pro něj jistě velké rozhodování.

Všeobecně se předpokládá, že motor Mercedesu bude v příští sezoně zdaleka nejlepší z celého pole stájí. To znamená, že přestup by byl nejlepší možností, jak co nejdříve zase plnohodnotně bojovat o další titul. Na druhou stranu by si Verstappen nemohl dopřát luxus, jaký má v Red Bullu, kde má tým postavený výhradně pro své potřeby. 

Norris se zvedá

Zatímco Verstappen v Rakousku ze závodu o titul vypadl, Lando Norris se do něj velmi působivě vrátil. Na Spielbergu fantasticky zareagoval na – ze svého pohledu – katastrofální Velkou cenu Kanady. V sobotu dal úžasně rychlým kolem v kvalifikaci jasně najevo, že svou nesmyslnou havárii v Montrealu dávno hodil za hlavu. A v neděli dokázal to, co se mu v minulosti tolikrát nepodařilo: udržel nervy na uzdě, i když byl pod velkým tlakem.

Oscar Piastri mu sice v jednu chvíli dýchal na záda, na krátkou chvíli ho předjel a v závěrečných fázích závodu ho výrazně stíhal, ale Norris po celou dobu perfektně hájil svůj náskok. Když potřeboval, našel tempo a na rozdíl od Kanady neudělal chybu, když bylo potřeba jet kolo na kolo.

Udržet si svou pozici až do konce byla od něj obrovská porce poctivé a precizní práce. Kdyby tentokrát nevyhrál, zůstal by v průběžném pořadí už s výraznou ztrátou za týmovým kolegou a dostal by jistě i další psychickou ránu, ze které by se jen těžko vzpamatovával. Místo toho má nyní jistotu, dynamiku a jen patnáctibodový deficit, který může v dalších závodech stáhnout.

Víkend byl také dalším důkazem toho, že Norris je rychlejším jezdcem z obou McLarenů a jen mu chybí klid a konzistence. Velkou otázkou ale samozřejmě stále zůstává, zda zlepšení, které předvedl v Rakousku, přetrvá i do dalších měsíců.

Dobré zprávy pro Audi

Na začátku letošní sezony a zároveň rok před vstupem Audi do F1 v roce 2026, bylo vzhledem k problémům týmu Kick Sauber těžké si představit, že se z tohoto projektu stane něco víc než průměrná stáj. Velká cena Rakouska ale přinesla úplně jiné náznaky budoucnosti.

Pokrok, který Sauber v letošní sezoně udělal, je nesmírně působivý. V posledních třech závodech získal více bodů než v celém ročníku 2024 a vypadá to, že má momentálně jeden z nejsilnějších vozů středního pole. Loňský rok přitom končil jako nejhorší v celém poli.

Ukazuje se, že tři bývalí členové Ferrari, Red Bullu a McLarenu Mattia Binotto, Jonathan Wheatley a James Key, kteří nyní tvoří vůdčí tým, dokázali spojit síly a zkušenosti a už teď mají vliv. Tým má také zajímavou a vyváženou jezdeckou sestavu. Nováček Gabriel Bortoleto potvrdil svůj talent a vyjel si své vůbec první body kariéry a veterán Nico Hülkenberg byl zase jako vždy skvělý. Bodoval počtvrté v sezoně a tak měla tentokrát stáj oba vozy v TOP 10.

Když k tomu připočteme obrovské množství peněz a zdrojů, které má Audi k dispozici, je těžké se na příchod německého giganta netěšit.

Výsledky VC Rakouska