Klauzule, která rozvazuje ruce
Největší okamžik závodu přišel hned na začátku. Naděje Maxe Verstappena na zisk pátého mistrovského titulu v řadě možná ukončila srážka s Kimim Antonellim v prvním kole. Dopad střetu v jedné z prvních zatáček ale může sahat daleko za hranice letošní sezony.
Na začátku víkendu George Russell a Toto Wolff novinářům téměř potvrdili, že Mercedes jedná s Verstappenem o přestupu. K němu by mohlo dojít třeba už v další sezoně. A paradoxně jeden z jezdců této stáje Nizozemce poslal ze hry a zároveň jej možná ještě více posunul k uskutečnění přesunu na novou adresu.
Smlouva úřadujícího šampiona s Red Bullem sice platí do roku 2028, ale existuje klauzule, která mu umožňuje odejít dříve. Ze zákulisí unikla informace, že se taková klauzule aktivuje, pokud bude v době letní přestávky Verstappen mimo první tři místa v pořadí. A to se právě nyní může snadno stát.
Od podpisu nové smlouvy v roce 2022 se Max zatím nedostal do situace, kdy by se musel rozhodovat o své budoucnosti, právě jeho dominance mu bránila o tom třeba jen přemýšlet. Nyní se však dostal do pozice, kdy může udělat i reálné kroky a je to pro něj jistě velké rozhodování.
Všeobecně se předpokládá, že motor Mercedesu bude v příští sezoně zdaleka nejlepší z celého pole stájí. To znamená, že přestup by byl nejlepší možností, jak co nejdříve zase plnohodnotně bojovat o další titul. Na druhou stranu by si Verstappen nemohl dopřát luxus, jaký má v Red Bullu, kde má tým postavený výhradně pro své potřeby.
Norris se zvedá
Zatímco Verstappen v Rakousku ze závodu o titul vypadl, Lando Norris se do něj velmi působivě vrátil. Na Spielbergu fantasticky zareagoval na – ze svého pohledu – katastrofální Velkou cenu Kanady. V sobotu dal úžasně rychlým kolem v kvalifikaci jasně najevo, že svou nesmyslnou havárii v Montrealu dávno hodil za hlavu. A v neděli dokázal to, co se mu v minulosti tolikrát nepodařilo: udržel nervy na uzdě, i když byl pod velkým tlakem.
Oscar Piastri mu sice v jednu chvíli dýchal na záda, na krátkou chvíli ho předjel a v závěrečných fázích závodu ho výrazně stíhal, ale Norris po celou dobu perfektně hájil svůj náskok. Když potřeboval, našel tempo a na rozdíl od Kanady neudělal chybu, když bylo potřeba jet kolo na kolo.
Udržet si svou pozici až do konce byla od něj obrovská porce poctivé a precizní práce. Kdyby tentokrát nevyhrál, zůstal by v průběžném pořadí už s výraznou ztrátou za týmovým kolegou a dostal by jistě i další psychickou ránu, ze které by se jen těžko vzpamatovával. Místo toho má nyní jistotu, dynamiku a jen patnáctibodový deficit, který může v dalších závodech stáhnout.
Víkend byl také dalším důkazem toho, že Norris je rychlejším jezdcem z obou McLarenů a jen mu chybí klid a konzistence. Velkou otázkou ale samozřejmě stále zůstává, zda zlepšení, které předvedl v Rakousku, přetrvá i do dalších měsíců.
Dobré zprávy pro Audi
Na začátku letošní sezony a zároveň rok před vstupem Audi do F1 v roce 2026, bylo vzhledem k problémům týmu Kick Sauber těžké si představit, že se z tohoto projektu stane něco víc než průměrná stáj. Velká cena Rakouska ale přinesla úplně jiné náznaky budoucnosti.
Pokrok, který Sauber v letošní sezoně udělal, je nesmírně působivý. V posledních třech závodech získal více bodů než v celém ročníku 2024 a vypadá to, že má momentálně jeden z nejsilnějších vozů středního pole. Loňský rok přitom končil jako nejhorší v celém poli.
Ukazuje se, že tři bývalí členové Ferrari, Red Bullu a McLarenu Mattia Binotto, Jonathan Wheatley a James Key, kteří nyní tvoří vůdčí tým, dokázali spojit síly a zkušenosti a už teď mají vliv. Tým má také zajímavou a vyváženou jezdeckou sestavu. Nováček Gabriel Bortoleto potvrdil svůj talent a vyjel si své vůbec první body kariéry a veterán Nico Hülkenberg byl zase jako vždy skvělý. Bodoval počtvrté v sezoně a tak měla tentokrát stáj oba vozy v TOP 10.
Když k tomu připočteme obrovské množství peněz a zdrojů, které má Audi k dispozici, je těžké se na příchod německého giganta netěšit.