Verstappen znovu ve hře
Minulý měsíc to vypadalo, že fanoušci po dvou vítězstvích Maxe Verstappena s debatami o dalším útoku na titul zbytečně fantazírují. Zdálo se spíš, že McLaren se tím jen snaží odvrátit pozornost a tlak od sebe, když do médií vysílal zprávu, že stále vládnoucí šampion je nebezpečím. Teď už může Nizozemec začít snít o tom, že se ještě letos stane pětinásobným mistrem světa.
Jak už to u něj bývá (pokud nemá výrazně horší techniku), byl Verstappen v Austinu zcela jinde než zbytek startovního pole. Hvězda Red Bullu si vyjela pole position jak pro sprint, tak pro hlavní závod, a v obou případech vedla od startu do cíle.
Co ho muselo těšit nejvíc, bylo to, že k takové dominanci nemusel jet ani na hraně svých možností, protože stáj mu konečně znovu dává špičkové auto. Důkazem toho byl i víkend jeho týmového kolegy Jukiho Cunody, který dojel v obou závodech na sedmém místě a v posledních třech VC získal více než polovinu svých letošních bodů.
Verstappen tedy znovu disponuje silným vozem a v jezdeckých schopnostech zůstává naprosto výjimečný. S tlakem boje o titul si bezpochyby poradí lépe než jeho soupeři.
Pokud jeho rivalové neudělají další chyby, což rozhodně není jisté, bude pravděpodobně muset vyhrát všech pět zbývajících závodů i oba sprinty, aby získal titul, ale rozhodně to nejde vyloučit.
Piastri v krizi a McLaren má dilema
Když na oba jejich jezdce dotírá jeden z nejlepších pilotů historie, nebylo by pro McLaren špatné vsadit vše na jednoho z nich, aby po dlouhých letech získal titul mezi jezdci. Problém je, že vybrat toho správného není vůbec jednoduché.
Obvykle byste podpořili toho, kdo má více bodů a vede šampionát, ale co když je tento jezdec v mnohem horší formě než jeho týmový kolega? Právě s tímto dilematem se McLaren aktuálně potýká.
Po minulém závodě to vypadalo že situace Oscara Piastriho začíná být nejistá, a v Austinu se pro Australana vše ještě zhoršilo. Myslím, že za incident na startu sprintu, po kterém on i Lando Norris vypadli, nesl částečně vinu právě on, a ještě větší starostí byla jeho slabá rychlost během celého víkendu.
Australan byl v obou kvalifikacích i v hlavním závodě jasně pomalejší než Norris a nedokázal reálně ohrozit dvojici Ferrari, kterou Brit nakonec s přehledem porazil, i když měl potíže s předjetím Charlese Leclerca.
Piastri už čtyři závody v řadě Norrise neporazil a v posledních devíti se mu to povedlo jen dvakrát, takže je jasné, že Norris je v lepší formě na souboj s Verstappenem. Jenže má zároveň menší náskok před Nizozemcem.
Norris má formu, Piastri body – McLaren se tak pravděpodobně nebude chtít přiklonit na jednu stranu, což hraje do karet právě Verstappenovi.
Opakuje se rok 2010?
Vzestup Verstappena a úpadek Piastriho znamenají, že do posledních pěti závodů jdeme poprvé od roku 2010 s více než dvěma jezdci, kteří mají reálnou šanci stát se mistrem světa.
Tehdy byli mezi uchazeči mimo jiné talent vychovaný Red Bullem, Angličan z akademie McLarenu a méně známý Australan, který poprvé bojoval o titul. Nepřipomíná vám to něco?
Jezdec Red Bullu, Sebastian Vettel, šel do závěrečných závodů jako jediný z uchazečů, který ještě nevedl šampionát, ale nakonec díky skvělému finiši slavil titul – a to teď musí dělat fanouškům Piastriho a Norrise pořádné starosti.

Průběh tehdejší sezony ukazuje, jak důležitá je ve formuli 1 forma a jak velkou šanci Verstappen má. Pravděpodobně půjde do finále v Abú Dhabí, aniž by v průběhu sezony vedl pořadí, ale přesně to samé platilo i pro Vettela. Jediné, na čem záleží je, kde jste na úplném konci.
Piastrimu by mohlo pomoci, že Australan, který tehdy o titul bojoval, Mark Webber, je dnes jeho manažerem a mentorem a jistě mu předává všechny zkušenosti – jak z boje s dotírajícím soupeřem, tak ze souboje s vlastním týmovým kolegou.
Bývalý jezdec ale svému svěřenci asi nepřizná, že se začíná obávat, že se historie může opakovat.