Více

Dozvuky F1 ve Španělsku: McLaren po Verstappenově krachu utíká za titulem

Verstappen ve Španělsku vyhořel.
Verstappen ve Španělsku vyhořel.Joma Garcia / Actionplus / Profimedia
Velká cena Španělska bývá často závodem, který nám skutečně napoví, jak se bude vyvíjet zbytek sezony. Proč? Protože týmy zde obvykle používají své první zásadní modernizační balíčky sezony a díky tomu, že mají okruh dobře načtený, si můžeme udělat dobrou představu o tom, na jaké úrovni skutečně jsou. Jak to tedy dopadlo?

McLaren zvládá nová pravidla

Když se na začátku sezony ukázalo, že McLaren má teď nejrychlejší vůz, soupeři měli naději, že je zpomalí technická směrnice zavedená ve Španělsku. Ta omezuje flexibilitu předních křídel. Jenže naděje je pryč.

Stáje McLaren, Ferrari a Red Bull provedly v Barceloně změny, ale vedly k tomu, že McLaren je ještě víc napřed než dřív. Byl nejrychlejší v každém tréninku i v každé kvalifikaci.

Závodní víkend jasně ukázal, že McLaren má nejrychlejší vůz na startovním roštu a také to, že ho řídí dva špičkoví piloti. Oscar Piastri i Lando Norris od pátku do neděle udělali jen velmi málo chyb.

A výsledkem je, že bitva o pohár konstruktérů je pomalu u konce. Úřadující šampioni mají náskok 197 bodů a zdá se, že v dohledné době nebudou mít konkurenci.

Verstappen ztrácí hlavu i naději na titul

Už několikrát jsme se mohli přesvědčit o tom, že Maxe Verstappena jeho agresivní jízda oslabuje, ale nikdy to neplatilo více než v neděli, kdy úmyslně najel do boku vozu George Russella.

Zda bylo fér, že musel Russella nechat předjet poté, co se Brit dostal do kontaktu s Nizozemcem při pokusu o předjetí o několik kol dříve, je zcela irelevantní. Úmyslně do někoho nabourat je prostě nebezpečné.

Upřímně řečeno, je trapné, když závodník vědomě ohrozí soupeře jen proto, že se mu nedaří. Jak řekl Russell, je to špatný příklad pro děti, které se na to dívají, a až jednou Verstappen se závoděním skončí, může to pošpinit jeho odkaz.

Verstappenovi bude nejspíš všechno tohle jedno, ale určitě mu bude záležet na tom, že vlastní hloupost téměř ukončila jeho šance na titul. V souboji, v němž je s konkurenty v lepších vozech rozhodující každý bod, jich teď zahodil devět. Penalizace ho odsunula z pátého místa na desáté.

Dostal také tři trestné body a tento trest by mohl být nakonec tím ještě horším. Nyní ví, že až do října ho jakýkoli větší incident, který bude uznán jako jeho vina, dovede k zákazu startu v jednom závodě.

Příběh tří veteránů

Na startovním roštu jsou tři jezdci podstatně starší než zbytek startovního pole. A jejich příběhy byly ve Španělsku dost zajímavé, a také trochu rozdílné.

Hvězdou závodu byl Nico Hülkenberg. Sedmatřicetiletý jezdec se probojoval z patnáctého místa až na páté, přitom má nejpomalejší vůz na celém startovním roštu. Jezdec Sauberu měl tentokrát vynikající tempo a předvedl několik skvělých manévrů, čímž svůj tým sám vytáhl ze dna pořadí až nad Aston Martin a Alpine.

V týmu Aston Martin si 43letý Fernando Alonso konečně připsal první body v sezoně, a to díky skvělému závěru, kdy během šesti kol získal tři pozice. Španěl byl jedním z nejlepších jezdců i v kvalifikaci a nyní již 21krát v řadě překonal týmového kolegu Lance Strolla.

Naopak o tři roky mladší Lewis Hamilton prožil katastrofální den. Byl výrazně pomalejší než jeho týmový kolega Charles Leclerc a v závěrečných fázích ho předjel i zmíněný Hülkenberg. Po závodě byl sklíčený. "Asi je to jen mnou," řekl.

Hamilton zněl jako člověk zbavený veškerého sebevědomí, jako muž, kterého trápí, že ho dohání věk a že nejlepší léta má za sebou.

Může si však vzít příklad právě z Hülkenberga a Alonsa. Oba jasně dokládají, že s postupujícími lety ani chuť ani talent nemusí zmizet a sbírání bodů se čtyřicítkou na krku není nemožné. To by mohlo Hamiltonovi posloužit jako inspirace v době, kdy ji zjevně potřebuje.

Výsledky Velké ceny Španělska