Norris a Verstappen pokračují tam, kde skončili
Od konce minulé sezony se toho ve světě hodně změnilo. Lewis Hamilton teď jezdí za Ferrari, Andy Murray trénuje Novaka Djokoviče, Amerika má staronového prezidenta... Ale některé věci zůstaly stejné, například Max Verstappen a Lando Norris nadále patří k hlavním tvářím formule 1.
Hvězdy ročníku 2024 patřily v Melbourne od začátku k nejlepším, Norris získal pole position a Verstappen byl rychlejší než mnozí soupeři v silnějších vozech a zajistil si třetí místo. V den závodu však byli ještě lepší než ostatní.
Norris od startu do cíle téměř neudělal chybu, přestože byl pod neustálým tlakem. Nejprve od týmového kolegy Oscara Piastriho a poté Verstappena. Netřeba mluvit o stále se měnících podmínkách na trati. Brit v minulosti takový tlakem nezvládal, ale tentokrát předvedl správnou psychickou odolnost.
Co se týče Verstappena, někteří lidé v posledním roce zapomněli, jak dobrým jezdcem je. Každý se díval hlavně na dominantní vůz. Jenže Nizozemec se jim teď hodně připomněl. Kromě McLarenů všem ujížděl, na startu se dokázal dostat před Piastriho a po jeho vypadnutí hned tlačil na Norrise.
Možná se zapojí i další, ale vypadá to, že tentokrát se role obrátí a Verstappen bude nahánět mladého Brita. Zdá se, že v tomto roce nás čeká mnoho slibných soubojů těchto dvou rivalů.
Lewisi Hamiltone, vítej ve Ferrari
V historii formule 1 pravděpodobně neexistuje jezdec, který by ze špatných závodních strategií stáje Ferrari těžil více než Lewis Hamilton, který díky nim téměř 20 let získával body a dokonce i tituly. Nyní je však na druhé straně a jeho nový tým neztrácí čas, aby mu to připomněl.
Poté, co Ferrari sledovalo, jak jejich jezdec visí na zhruba 40 kol na osmém místě za Albonem a Cunodou, mělo šanci získat mu nějaká místa chytře zvolenou strategií poté, co začalo pršet. Místo toho udělalo úplný opak.
Zpočátku se rozhodli nechat jeho a týmového kolegu Charlese Leclerca na trati, zatímco všichni ostatní zajeli do boxů pro vhodné pneumatiky, a díky tomu se jezdci Ferrari posunuli na první a druhé místo. Jenže tým evidentně nepředpokládal, že déšť bude jen zesilovat a že jejich jezdci budou muset nakonec do boxů sami, čímž ztratí obrovské množství času.
Poté se jim naskytla ještě jedna příležitost k lehkému hazardu, a to ve chvíli, kdy havárie Liama Lawsona vyslala na trať Safety Car. Vzhledem ke zpomalení tempa závodu mohli Hamilton a Leclerc jen tak tak udržet své vozy na suchých pneumatikách na trati, a pokud by do odjezdu Safety Caru přestalo pršet, měli by možná šanci na vítězství. Jenže než aby tým riskoval, raději oba zajeli do boxů a odsunuli se na okraj první desítky.
Při zpětném pohledu by se takový hazard pravděpodobně nevyplatil. Jenže vzhledem k tomu, že Ferrari to hrálo na jistotu, získalo nakonec pouze pět bodů. Skutečným problémem je hlavně to, že se sami dostali do situace, kdy bylo podstoupení obrovského rizika jedinou šancí, jak si zajistit slušný výsledek.
Lewisi Hamiltone, vítej ve Ferrari.
Tvrdý start pro nováčky, ale Antonelli zářil
Zatímco Hamilton prožil den, na který by nejraději zapomněl, jeho nástupce v Mercedesu si užil den, který si bude pamatovat do konce života.
Díky kombinaci náročného okruh a mokré trati to pro nováčky snad ani nemohl být těžší první závod. Isack Hadjar se ani nedostal na startovní čáru a vypadl v zahřívacím kole, následně v závodě skončili Liam Lawson, Gabriel Bortoleto a Jack Doohan a Oli Bearman trávil závod živořením na zadních pozicích. Kimi Antonelli byl ale jiný.
Po neúspěšné kvalifikaci odstartoval osmnáctiletý mladík z šestnácté pozice, ale prokázal pozoruhodný klid (s výjimkou jednoho smyku), dobré tempo a postupně se prodíral startovním polem. V době, kdy začalo pršet, se dostal na desáté místo, a to nebylo všechno.
Když ostatní závodníci kolem něj jezdci začali vypadávat, on zachoval chladnou hlavu a dostal se až do první pětky. Pak ještě zvýšil tempo, předjel Albona a projel cílem jako čtvrtý, jen 1,5 sekundy za týmovým kolegou Georgem Russellem.
Tímto výsledkem se stal druhým nejmladším bodujícím jezdcem v historii, hned za Verstappenem. Přesvědčení Toto Wolffa, že jde o největší talent, který se na startovní rošt dostal od dob současného mistra světa, se po prvním závodě zdá být opodstatněné.