Piastri si říká o pozornost
Landa Norrise nejen porazil, ale dokonce mu hodně ujížděl. V kvalifikaci na sprint byl o půl sekundy rychlejší, a ve sprintovém závodě skončil o šest míst a 17 sekund dříve než stájový kolega. V hlavním závodě získal pole position, Brit byl o 0,151 s pomalejší. V neděli pak snadno zvítězil, stylem start-cíl.
Norris měl ke konci závodu problémy s brzdami, které ho stály hodně času, ale i předtím se snažil dostat Piastriho pod tlak, jenže ten dokázal vždy reagovat úspěšně.
Oscar Piastri se cítil tak pohodlně, že vyprovodil do pole poražených nejen druhý McLaren, ale i zbytek pole a sotva se zapotil. Když pak mluvil do týmového rádia a po závodě vystupoval z vozu, vypadalo to, jako by to bylo prostě jen další z jeho mnoha vítězství ve formuli 1 – a ne teprve jeho třetí.
To kontrastuje s Norrisovým image, o dva roky starší Brit se sice snaží jezdit s chladnou hlavou, ale pod velkým tlakem na sebe nechává působit stres a nervy, které někdy jeho jízdu brzdí.
Norris je favoritem na zisk titulu, ale pokud ho Piastri dokáže i příště dostat pod takový tlak, mohly by se začít objevovat uvnitř stáje McLaren trhliny a mohli bychom se dočkat prvního souboje o titul uvnitř týmu od doby, kdy před devíti lety Nico Rosberg porazil Lewise Hamiltona.
Ferrari zapnulo mód sebedestrukce
Jaký rozdíl může udělat jediný den? Po neúspěšném víkendu v Austrálii nastartoval Lewis Hamilton svou kariéru ve Ferrari úžasným představením v Šanghaji. Díky vítězství z pole position ve sprintovém závodu si připsal své první vítězství v červeném.
Vypadalo to jako začátek pohádkového příběhu. Sedminásobný mistr světa předstihl týmového kolegu Charlese Leclerca a pak za sebou nechal i věčného rivala Maxe Verstappena. Naplno ukázal, že je zpět. A zpátky bylo i Ferrari. Spojení nejúspěšnějšího jezdce všech dob a s nejúspěšnějším týmem historie nahánělo respekt. Kdo by je teď mohl zastavit?
Odpověď přišla hned druhý den. Zdánlivě nezastavitelná síla Ferrari se dostala do kontaktu se svou vlastní neschopností. Stáj z Maranella zmáčkla tlačítko sebedestrukce.
Nejprve přišlo nevysvětlitelné rozhodnutí velké změny nastavení vozu, který právě skončil na špičce v kvalifikaci sprintu i v následujícím závodě. Hamilton i proto obsadil v kvalifikaci hlavního závodu až pátou příčku. A poté, co Leclerc dojel pátý a Hamiltom hned za ním, zjistilo se, že ono zmíněné nastavení bylo také nelegální. Následovala logická diskvalifikace obou jezdců.
Leclercův vůz přijel do stáje s nedostatečnou hmotností kvůli příliš opotřebovaným pneumatikám. Hamiltonův monopost měl také potíže a hlavně se oběma situacím dalo předejít. A co je podstatné, prestižní značka, jakou Ferrari je, by se jich rozhodně měla vyvarovat. Pokud se chyby stávají jednou za čas, můžete týmu odpustit. Scuderia ale opakovaně likviduje sama sebe.
Hamilton, který nasbíral více úspěchů než kterýkoli jiný jezdec v historii F1, by mohl proměnit italský tým v dobře promazaný stroj na vítězství, stejně jako se mu to podařilo u Mercedesu. Jenže už po dvou závodech tuší, že tahle mise bude asi komplikovanější.
Když Lawson chřadne, je čas, aby se Red Bull zamyslel
Jedinou útěchou pro Ferrari je, že zůstává v pořadí Poháru konstruktérů o jeden bod za Red Bullem a za to může poděkovat jednomu muži.
Všichni věděli, že Liam Lawson bude ve své první velké sezoně na startovním roštu hlavně bojovat a nečekaly se od něj zázraky. V F1 je totiž jen málo těžších úkolů než být týmovým kolegou Maxe Verstappena. Ale ani největší pochybovači by nečekali, že se bude pohybovat na samém konci startovního pole.
Novozélanďan skončil v obou kvalifikacích v Číně na posledním místě a ani v jednom závodě se nepřiblížil tomu, aby se probojoval na body. Místo toho jezdil na chvostu. Byl to víkend, po kterém Sergio Pérez, kterého Lawson nahradil kvůli jeho špatným výkonům v minulé sezoně, vypadal ve srovnání s ním jako reinkarnace Ayrtona Senny.
Bylo to tak špatné, že už dokonce přichází zprávy o Lawsonově konci. Red Bull prý uvažuje o tom, že by jej pro příští závod nahradil Juki Cunoda. I když je to asi logický tah – a Tsunoda by asi klidně mohl na nabídku kývnout, i když má i na to být prvním jezdcem týmu – Red Bull zjevně potřebuje změnit mnohem víc než jen své jezdce.
Lawson je už čtvrtým v řadě, který má obrovské problémy přizpůsobit svůj styl jízdy vozu šitému na míru Verstappenovi. Je možná k zamyšlení, zda by se už také nějak neměl přizpůsobovat právě Nizozemec. Určitě je talentovanější než kdokoli, koho postaví vedle něj. A tak by ten úkol mohl zvládnout.
Při vývoji vozu a při zavádění různých vylepšení by bylo řešením, zaměřit se na věci, které by vyhovovaly Lawsonovi nebo Cunodovi či komukoli jinému, kdo je Verstappenovým týmovým kolegou. Možná by byl nizozemský pilot chvilku trochu pomalejší, ale adaptace by mu jistě netrvala příliš dlouho a z dlouhodobého hlediska by týmu přinesla mnohem více bodů.
Red Bull má ale už delší dobu problém, že si Verstappena nechce naštvat. Budoucnost nizozemského pilota v týmu je stále nejistá, ale tohle může být riziko, které se vyplatí podstoupit. Pokud druhý jezdec stáje nebude schopen plnit své úkoly, pravděpodobně skončí Red Bull sezonu bez titulu a zároveň až na čtvrtém místě v pořadí Poháru konstruktérů.