Více

Dozvuky GP Japonska: Magický Max vrátil v Suzuce úder, McLaren spadl zpátky na zem

Verstappen slaví japonské vítězství.
Verstappen slaví japonské vítězství.IPA, Independent Photo Agency / Alamy / Profimedia
Velká cena Japonska je za námi a nešlo zrovna o závod, který by diváky nutil nechat oči přilepené k obrazovce. Během 53 kol se toho mnoho zajímavého nestalo, highlightem byl asi jen souboj Maxe Verstappena (27) s Landem Norrisem (25) při výjezdu z boxů. Každopádně z hlediska širšího kontextu sezony došlo k mnoha významným událostem.

Magický Max je možná ještě magičtější, než jsme si mysleli

Po tom, co předvedl v Japonsku, si začínám myslet, že Verstappen je lepší, než jsem si uvědomoval. A to znamená hodně vzhledem k tomu, že jsem ho už dříve považoval za jednoho z nejlepších jezdců všech dob.

Kolo, které mu zajistilo pole position, bylo jedno z nejlepších, jaká jsem za dlouhou dobu viděl. Ještě působivější než to byl fakt, že měl tempo a konzistenci, aby se udržel před několika soupeři po celý následující závod.

Navíc byl opět úplně jinde než druhý Red Bull a vzhledem k tomu, že nový týmový kolega Yuki Cunoda je pátým jezdcem, který se nedokázal Nizozemci ve stejném voze přiblížit, je možná na čase začít uvažovat o možnosti, že hlavním důvodem není jejich vlastní neschopnost přizpůsobit se záludnému vozu, ale že Verstappen je prostě jiná liga než oni.

Vzhledem k tomu, že čtyři z těchto pěti jezdců prokázali v jiných týmech mimořádné schopnosti a vyhrávali vnitrotýmové souboje se špičkovými jezdci, silně by to naznačovalo, že Verstappen je ve skutečnosti úplně jinde než zbytek startovního pole, a že když se mu ostatní jezdci dokážou přiblížit, je to jen proto, že mají silnější vůz.

Zda tomu tak skutečně je, bude možné odpovědět pouze tehdy, pokud se do stejného vozu posadí opravdu špičkový jezdec. Například Lando NorrisCharles Leclerc, Fernando Alonso nebo Lewis Hamilton.

McLaren nedokáže využívat své výhody

V souboji s Verstappenem měl McLaren dvě velké výhody – jejich vůz byl rychlejší než jeho a měli vepředu dva jezdce, zatímco on byl bez týmového kolegy. Ve skutečnosti ho měli pohlídat a mohou si sami za to, že se to nepodařilo.

V sobotu zbytečně chybovali Piastri i Norris. V obou případech šlo o drobnosti, ale když proti vám stojí jezdec jako Verstappen, není možné si je dovolit.

Vzhledem k tomu, že předjíždění se v závodě ukázalo pro všechny jako nesmírně obtížné, bylo na týmu, aby našel cestu, jak Nizozemce předjet. Jenže místo toho, aby přišel s riskantnější strategií jednoho ze svých jezdců, hrál na jistotu.

Těžko pochopitelné bylo hlavně rozhodnutí poslat do boxů Norrise ve stejném kole jako Verstappena, což téměř zaručovalo, že si Red Bull udrží svou pozici na trati. Kdyby místo toho nechali Brita na ještě závodit, mohl v klidu zrychlit. A kdyby na předjetí nebyl dost rychlý, měl by na závěrečnou fázi alespoň čerstvější pneumatiky než jeho soupeř. Místo toho byl nucen velmi riskovat a pokusit se předjet svého soupeře v boxové uličce.

Alespoň mně to připadá, jako by se tým nechtěl dostat do situace, kdy Norrisova strategie nevyšla a on skončil za Piastrim, čímž by byl nucen buď rozzlobit svého vedoucího jezdce tím, že by neuposlechl týmové pokyny, nebo rozladit Australana tím, že by mu řekl, aby pustil parťáka před sebe.

Jistě, vyhnuli se tak nepříjemné situaci a internímu konfliktu, který to mohlo způsobit, ale také nechali Verstappena vyhrát závod a posunout se v pořadí jen o bod za Norrise. Se slabším vozem a bez týmového kolegy, který by mu pomáhal, je Verstappen v tuto chvíli zranitelný, ale to nemusí platit dlouho, protože Red Bull si je jistý, že dokáže zlepšit svou techniku a Cunoda v Japonsku ukázal jisté náznaky potenciálu.

Pokud chce McLaren vyhrávat a získat svůj první titul mezi jezdci od roku 2008, musí si vybudovat náskok dříve v sezoně a musí být připraven riskovat.

Nováčci se začínají ukazovat

Hned tři nováčci zvládli v Suzuce bodovat. Mezi vybrané se dostali Kimi Antonelli, jezdec Mercedesu, který se stal nejmladším závodníkem, který kdy vedl Velkou cenu seriálu formule 1, prvním nováčkem, který bodoval ve svých prvních třech závodech od dob Hamiltona, a také vytvořil nový traťový rekord.

Dařilo se také Isacku Hadjarovi a Olliemu Bearmanovi, oba se dostali do první desítky a získali pro své týmy tolik potřebné body.

Antonelli se stále více přibližuje Georgi Russellovi, zatímco Bearman se zdá být více než rovnocenným soupeřem Estebanu Oconovi. Oba už jsou pro zkušenější kolegy konkurencí.

Vzhledem k tomu, že Ital již působí v Mercedesu a Bearman a Hadjar jsou produkty Ferrari, respektive Red Bullu, jedná se o tři mladé jezdce, kteří by mohli v příštích letech bojovat o body na samé špici startovního pole.

Verstappen znovu opanoval VC Japonska a stáhl Norrisův náskok