Více

Pátý kamarád pro Maxe, pět nováčků a opět mistr u Ferrari. Jaká bude formule 1 v roce 2025?

Lewis Hamilton v červeném.
Lewis Hamilton v červeném.Beata Zawrzel / NurPhoto

Deset změn na gridu, pět nováčků a nejsledovanější bude stejně Lewis Hamilton (39), jenž se po letech v černé kombinéze převlékne do červené a místo Mercedesu se pokusí naplnit sny příznivců Ferrari o mistrovském titulu. Sezona formule 1 v roce 2025 slibuje velkou show. Tady je pět bodů, které budou těmi nejzajímavějšími.

Po letech se šampionem

Michael Schumacher, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen a naposledy Sebastian Vettel. Nyní se k mistrům světa, kteří ve formuli 1 řídili Ferrari, přidá i Lewis Hamilton. Jeho poslání? Přidat rekordní osmý titul v šampionátu a dovést stáj z Maranella znovu na vrchol. 

Nechce se věřit tomu, že naposledy se Ferrari radovalo z triumfu před 17 lety. V roce 2007 se stal šampionem Räikkönen. Od té doby se slavná stáj marně snaží vrátit na nejvyšší příčky. Výsledky z poslední sezony však dávají britskému jezdci naději, že od nástupu Freda Vasseura začínají ostatní brát italskou stáj znovu vážně. Pět vítězství (nejvíc od roku 2018) a do posledního závodu se rvala o první příčku v tabulce konstruktérů.

Pro Hamiltona byl konec v Mercedesu srdeční záležitostí. Ale v jakém jiném monopostu než ve ferrari získat tolik vytoužený titul? Zajímavá bude jeho spolupráce s Charlesem Leclercem. Dosud totiž nepřímo platilo, že monacký princ je pro stáj pilotem číslo jedna. To se s příchodem živoucí legendy může velmi rychle změnit.

Napětí vznikalo i s jeho dosavadním parťákem Carlosem Sainzem, velmi často z něj ovšem oba piloti odešli jako přátelé a vše nepříjemné zůstalo na okruhu. Podaří se Leclercovi navázat podobný vztah i s Hamiltonem?

Nový "kamarád" pro Maxe

Co je horší než nahánět Maxe Verstappena v jeho nepolapitelném voze stáje Red Bull? Sedět v tom samém monopostu a snažit se s ním držet krok na trati. Pokusili se o to Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alexander Albon a své by o tom mohl vyprávět Sergio Pérez, který to v poslední sezoně hrubě nezvládal.

I proto už vedení britské stáje došla trpělivost a mexického pilota nahradila mladším Liamem Lawsonem, který si o šanci řekl, když v předminulé a minulé sezoně zaskakoval v barvách dceřiné RB.

Rodák z Nového Zélandu odjel ve formuli 1 11 závodů a získal šest bodů. Upozornil na sebe například slovní přestřelkou s Fernandem Alonsem, se kterým si to posléze rozdal i ostře na trati. Pro pikantní slovo či manévr nejde daleko a je mu jedno, zda závodí s uznávanou ikonou či svými vrstevníky.

Oproti kliďasovi Checovi, který měl spolehlivě sbírat body a dělat černou práci pro Maxe, je to otočka o 180 stupňů. Možná je to však nejspíš to, co v Red Bullu přesně hledali. "Díky své psychické síle je tím, kdo se vedle Maxe s největší pravděpodobností udrží. V současné době ho stejně nikdo nemůže porazit," pronesl stájový poradce Helmut Marko.

Zdrženlivost ve Wokingu

Je na čase. Už žádné výmluvy. Už žádné plané sliby. Přichází sezona, kdy se od McLarenu očekává, že bude jedním z hlavních kandidátů na mistrovský titul.

Stáj z Wokingu už dokázala, že se může s Red Bullem, respektive Verstappenem, měřit, že má rychlejší monopost než zlepšené ferrari a disponuje dvěma špičkovými jezdci. Tak na co čekat?

Po triumfu v poháru konstruktérů by měl mít Lando Norris mezi svými cíly na rok 2025 tučně napsáno: Ukončit čtyřletou nadvládu nizozemského šampiona. Pokud ne, všechno ostatní bude zklamáním.

Jenže Zak Brown, CEO stáje, mírní očekávání ještě předtím, než samotná sezona vůbec vypukne. "Říct, že budeme favoritem, by bylo arogantní," pronesl o Vánocích. "Avšak nevidím důvod, proč bychom nemohli být jedním z několika favoritů. Máme tu čtyři týmy, které dokáží vyhrávat závody, takže si myslím, že favoritů může být víc."

Inu, z toho sebevědomí zrovna nečiší a jeden by řekl, že se nejedná o dobré znamení do nového ročníku...

Kapitola Aston Martin

Možná, že až Adrian Newey nakoukne pod pokličku monopostu stále Aston Martin, kam se od nové sezony přesunul z Red Bullu, bude nevěřícně kroutit hlavou a napíše pokračování svého bestselleru.

Vždyť je považován za jednoho z nejlepších mozků v královně motorsportu. Značná část kreditu za velké úspěchy Red Bullu jdou na jeho vrub. Tedy aspoň si to drtivá většina lidí myslí. Zda je to pravda, či ne, případně zda už není Newey v 66 letech za zenitem, se pokusí zjistit tým Aston Martin, který v posledních letech investovat masivních prostředky do zázemí a postavil si i vlastní moderní továrnu.

Jestli něco pro majitele Lawrence Strolla není problém, jsou to peníze, nikoliv výkony syna Lance či čtyřiačtyřicetiletého matadora Alonsa. "Ještě nikdy jsem neměl dost dobré auto, se kterým bychom mohl dominovat," posteskl si šampion z let 2005 a 2006 s Renaultem.

Nicméně budovat začne Newey až od nové sezony, tudíž si lidé z týmu nedělají iluze, že s jeho přítomností monopost okamžitě zázračně zrychlí a zmenší propast mezi Astonem a elitou. Co však nebude nyní, může být už s novými pravidly v roce 2026…

Přichází mladá krev

Nemáš výsledky, budoucnost ani obchodní potenciál? Je čas jít! Formule 1 je v tomto ohledu neúprosná, tedy pokud se zrovna nejmenujete Fernando Alonso… Nicméně Kevin Magnussen (32), Sergio Pérez (34 let) a Valterri Bottas (35 let) a spolu s nimi Čou Kuan-jü a Franco Colapinto se v seriálu F1 v blízké době neukáží. 

Na jejich místa přicházejí mladí dravci. A hned čtyři jsou z podniku Formule 2, v níž jezdí i Čech Roman Staněk. Jedná se o Andreu Kimiho Antonelliho (18 let, Mercedes), Olivera Bearmana (19 let, Haas), Gabriela Bortoleta (20 let, Kick Sauber) a Isacka Hadjara (20 let, RB Visa Cash). Pátým do party je Jack Doohan, který v minulosti absolvoval seriály F1, F2, byl členem juniorského programu Red Bullu a s vozem Alpinu už se proháněl při testech.

Největší pozornost bude upřena na mladého Antonelliho, který platí za obrovský talent. Italský mladík byl zvyklý sbírat jeden úspěch za druhým v nižších soutěžích a Toto Wolf si jej chystal do týmu už několik let dopředu.

Jenže nadání není vše. Sotva Antonelli oslavil plnoletost, usedl v Monze poprvé do Mercedesu George Rusella během tréninku. Výsledek? Po pouhých 11 minutách kroužení na dráze skončil po jezdecké chybě v bariéře, když přepálil rychlost v zatáčce...

Zato historie Bearmana, naděje Ferrari, je poněkud jiná. Debut ve formuli 1, navíc ve voze z Maranella, už má za sebou. V březnu zaskočil za nemocného Sainze v Saúdské Arábii – a? Kvalifikaci zajel na 11. místě a v závodě dokonce povýšil na bodovanou sedmou pozici...