Norris si premiérový mistrovský titul zajistil v posledním závodě sezony díky třetímu místu ve Velké ceně Abú Dhabí. Šestadvacetiletý Brit udržel v celkovém pořadí dvoubodový náskok před Maxem Verstappenem, který navzdory vyššímu počtu výher v sezoně přišel o pátý triumf v řadě.
Jezdec McLarenu svým prvenstvím zakončil současnou éru "ground effect" monopostů trvající od roku 2022. Titul tak bude v roce 2026 obhajovat již po příchodu nových vozů a technických pravidel. Co tedy může být v nadcházejícím ročníku klíčem k úspěchu a jakých překvapení se můžeme dočkat?
Zvládne Norris navázat na úspěch?
Celkově 35. šampion v historii formule 1 uvedl, že triumf získal "po svém" a s týmem, který během celé sezony kladl důraz na "papájová pravidla". Tedy na rovnost obou pilotů s tím, že ani jeden ze dvojice Norris – Oscar Piastri nebyl výrazně zvýhodňován, a oba jezdci dostali možnost na trati závodit volně a bez omezení.
Právě kvůli sporné týmové režii, která často hrála ve prospěch Norrise, vyvolal jeho titul mezi fanoušky i experty celou řadu emocí. A to nejen kvůli samotnému vítězství, ale právě způsobu, jakým ho čerstvý mistr dosáhl a jak zvládl celou situaci. V posledních letech bylo navíc zvykem, že Verstappen v barvách Red Bullu dominoval a prvenství slavil se značným předstihem. Přesto má Norrisův triumf stejnou cenu a britský závodník dokázal naplno využít svého talentu a rychlosti monopostu MCL39.
"Mám pocit, že jsem dokázal vyhrát tak, jak jsem chtěl. Tím, že jsem zůstal sám sebou. Nesnažil jsem se být tak agresivní jako Max nebo tak neústupný, jako byli někteří šampioni v minulosti. Ať už to znamená cokoliv," sdělil novinářům. "Můj styl je snažit se být nejen dobrým člověkem, ale také týmovým hráčem," dodal.
I nizozemský čtyřnásobný mistr světa, jenž je mnohými považován za nástupce Ayrtona Senny či Michaela Schumachera, svůj přístup v letošní sezoně zmírnil. Podle šampiona z roku 1996 Damona Hilla razil Verstappen nekompromisní a zabijácký styl, který ukazoval především v mistrovském souboji s Lewisem Hamiltonem před čtyřmi lety.
Osmadvacetiletého pilota Red Bullu přesto může zpětně mrzet, že se při Velké ceně Španělska nechal zbytečně vyprovokovat Georgem Russellem z Mercedesu a úmyslně do něj narazil. Právě tento zbytečný výlev emocí ho připravil o potřebné body, ačkoli jak on sám rád říká, na kdyby se ve sportu příliš nehraje.
Právě férový přístup závodění, který prosazuje McLaren, tak může být novým trendem i do budoucna. Této atmosféře napomohl mimojiné také odchod dlouholetého a úspěšného šéfa Red Bullu Christiana Hornera. Ten do paddocku dlouhodobě přinášel rivalitu, v některých případech až nevraživost. Britský tým se tak mohl v klidnější atmosféře soustředit na sebe a právě na způsob, který vyznává.
"Nejsem pyšný jen proto, že mohu říct jsem světový šampion," podotkl Norris. "Jsem pyšný, protože mám pocit, že jsem udělal radost spoustě lidem," dodal.
Jeho týmový kolega Piastri pravidla svého týmu plně respektoval, i když na ně v některých případech doplatil. Přesto měl Australan na zisk mistrovského titulu stejné podmínky jako čerstvý šampion, a po většinu sezony byl právě on největším favoritem. Nepovedený víkend v Ázerbájdžánském Baku, během něhož hned dvakrát boural a závod nedokončil, však překazil do té doby vynikající formu a dost možná ho o prvenství připravil. Přesto bude talentovaný jezdec v roce 2026 opet silným soupeřem.
Mercedes favoritem díky novému motoru
Za jednoho z hlavních kandidátů na úspěch v příští sezoně je po nepříliš úspěšných letech považován Mercedes. Německý tým vyvinul nový pohonný agregát, který by jej měl podle prvních předpokladů vrátit zpět na vrchol. Na projektu se dlouhodobě pracovalo a bylo do něj značně investováno. Po nezvládnutém boji o titul v roce 2021 navíc čeká na triumf mezi jezdci již pět let a po odchodu Hamiltona se vkládá naděje do talentovaného Kimiho Antonelliho.
Ten v premiérové sezoně předvedl náznaky formy a očekává se, že ve svém druhém ročníku dokáže po boku zkušenějšího Russella bojovat na nejvyšších příčkách. Byl to však právě britský pilot, který letos dokázal dvakrát zvítězit. Mimo jediného triumfu sedminásobného šampiona v roce 2024 navíc v barvách Mercedesu vítězil v končící éře pouze on. Týmu se od začátku nedařilo připravit dominantní a správně fungující stroj, i proto vkládá naděje právě do nadcházejícího ročníku.
Podle nových pravidel budou vozy lehčí, menší a obratnější. Jejich hmotnost se sníží o 30 kilogramů, monoposty se navíc stanou kratšími a užšími. Svým vzhledem mohou připomínat formule, které na okruzích jezdili kolem roku 2000, a menší velikost by mohla rovněž přispět ke kvalitnějšímu závodění. Výraznou změnou je pak také zrušení systému DRS, jenž bude nahrazen novou technologií.
Mercedes bude i nadále dodávat své motory McLarenu, Williamsu a nově také francouzskému Alpine. Naopak Aston Martin přechází od nové sezony k Hondě, která ukončila spolupráci s Red Bullem a jeho sesterským týmem Racing Bulls. Ti tak nasadí vlastní Red Bull Powertrains a započnou kooperaci se značkou Ford. Ferrari zůstane u vlastních motorů, nadále pak bude zásobovat Haas a také nově vzniklý tým Cadillac.
Audi věří v posun mezi elitu
Audi – dříve Sauber – po rozpačité sezoně doufá, že se v roce 2026 stane vážným hráčem ve středu pole. Ročník 2025 zakončil tým se 70 body na devátém místě v poháru konstruktérů a po několika letech zaznamenal také pódiové umístění. Nico Hülkenberg se v Grand Prix Velké Británie, při svém 239. startu do závodu, postavil poprvé v kariéře na stupně vítězů. Jeho třetí příčka je jednoznačně nejvýraznějším momentem celé sezony, ale také příslibem do budoucna.
Audi si navíc ponechá stejnou jezdeckou dvojici a bude věřit, že udělá značný progres směrem ke špičce startovního pole. Vedle Hülkenberga bude pokračovat také mistr formule 2 Gabriel Bortoleto. Nováček Cadillac pak při výběru pilotů vsadil na zkušenost a do premiérové sezony jde s duem Valtteri Bottas a Sergio Pérez. Oba v předešlých letech prokázali kvalitu a prosluli výbornou týmovou spoluprací s kolegy v Mercedesu, respektive Red Bullu. Jedenáctý tým přináší do formule 1 americké peníze a spoustu nových očekávání. Spolehát bude především na schopnosti svých pilotů a také na podporu General Motors.
Nového týmového kolegu v Red Bullu dostane Verstappen, jelikož byl po skvělé nováčkovské sezoně povýšen z Racing Bulls Isack Hadjar. Ten v Grand Prix Nizozemska zapsal překvapivé třetí místo a ukázal, že má Červeným býkům co nabídnout. Jeho místo v sesterském týmu pak vedle Liama Lawsona zaujme teprve osmnáctiletý Brit Arvid Lindblad, který byl v akademii Red Bullu považován za jednoho z největších talentů a potenciálního nástupce Verstappena.
Přechod na nová pravidla uvítala většina jezdců, zejména sedminásobný šampion Hamilton po nevydařené premiérové sezoně u Ferrari. Závodník s číslem 44 se ani jednou nedostal na pódium, jeho jediným úspěchem v červeném vozu tak zůstává vítězství ze sprintu v Číně. Od konce roku 2021 navíc získal ze svých rekordních 105 výher pouze dvě. Týmový kolega Charles Leclerc, jenž stál na pódiu v letošní sezoně sedmkrát, uvedl, že tým se v zimě nachází v situaci "teď, nebo nikdy". Nejslavnější italská značka čeká na titul mezi jezdci od roku 2007, přesto v Maranellu věří v lepší zítřky.
