Více

Dozvuky F1 v Saúdské Arábii: Piastri v roli lídra a zlověstná znamení pro Norrise s Hamiltonem

Piastri pózuje po vítězství v závodě.
Piastri pózuje po vítězství v závodě.Hoch Zwei / Zuma Press / Profimedia
Velká cena Saúdské Arábie byla sice trochu nevýrazná, celý ročník formule 1 ale po ní vypadá mnohem zajímavěji než na jejím začátku. To se zdálo, že McLareny budou dominovat a Lando Norris (25) si pojede pro mistrovský titul s parťákem Oscarem Piastrim (24) za zády. Jenže role se pomalu obrací.

Verstappen možná v Piastrim našel soka

Přístup Maxe Verstappena při jízdě kolo na kolo vždy spočíval v tom, že svému soupeři nedal ani centimetr a donutil ho vybrat si, zda mu ustoupí, nebo se s ním srazí.

Lewis Hamilton v roce 2021 několikrát vyzval Nizozemce na souboj a v důsledku toho se několikrát srazili, přičemž Verstappen z toho často vyšel hůře. Ale Norris se vždy spíše zdráhal jít do vyššího rizika a riskovat srážku.

"Musím naježit lokty a ukázat mu, že nehodlám dobrovolně přenechávat žádnou pozici, ale zároveň musím jet chytře," říkal Brit na začátku sezony. "Není třeba zbytečně riskovat. Musím se stále soustředit sám na sebe."

Piastri se dříve nikdy neutkal s Verstappenem v přímém souboji, a tak nebylo jasné, zda se jeho přístup bude více podobat Hamiltonovu nebo Norrisovu. Po Saúdské Arábii už to víme.

"Jakmile jsem se dostal na vnitřní stranu, bylo jasné, že nevyjedu z první zatáčky jako druhý," řekl po svém vítězství v Saúdské Arábii, které si zajistil, když na startu Verstappena předjel a Nizozemec navíc dostal pětisekundovou penalizaci.

Piastri vjížděl do první zatáčky s náskokem a ani nemrkl, když se ho Verstappen snažil vytlačit. V důsledku toho úřadující mistr světa nakonec zatáčku proťal a byl za to penalizován, což nakonec rozhodlo o vítězství. To vše navíc Verstappenpovi jasně ukázalo, že tenhle soupeř před ním uhýbat nebude.

Piastri se učí od Webbera, Norris ho napodobuje

Piastri se díky svému vítězství stal prvním Australanem od roku 2010, který vede světový šampionát. Mužem, který tak tehdy učinil, je jeho manažer Mark Webber a zdá se, že bývalý jezdec Red Bullu je pro něj velkým přínosem.

"Myslím, že Mark po jeho boku mu hodně pomáhá," řekl Verstappen na tiskové konferenci po závodě. "Je to skvělé, přebírat zkušenosti od bývalého jezdce. Já to mám stejné s tátou a Mark se v tom snaží Oscarovi také radit."

Dovolím si tvrdit, že Webber je ještě cennějším mentorem než Verstappenův otec. Na rozdíl od Jose má Australan zkušenosti s jízdou v barvách špičkového týmu a s bojem o titul. Díky tomu je dobře připraven poučit mladíka z chyb, které dělal on.

Naopak se zdá, že Norris bude Webberovy chyby opakovat. Problémem zkušeného Australana byly nekonzistentní výkony a neschopnost zářit v těch nejdůležitějších okamžicích, přičemž havárie v předposledním závodě sezony 2010 ho stála vedení v šampionátu a titul a Norris se nyní chová podobně.

Poté, co ho v minulém závodě porazil Piastri, odjel do Saúdské Arábie s vědomím, že se musí odrazit ode dna, ale pak havaroval v kvalifikaci a o šanci na dobrý výsledek přišel. Byla to zatím poslední z mnoha chyb, kterých se ve své kariéře ve formuli dopustil ve chvíli, kdy šlo o hodně.

Webbera nakonec během jeho působení na vrcholu zastínil jeho týmový kolega Sebastian Vettel a tím, že se snaží, aby Piastriho nepotkal stejný osud, k němu možná odsuzuje i Norrise.

Líbánky skončily a Hamilton má problémy

Hamilton vstupoval do roku 2025 hodně nadšený, plnil si sen o závodění v barvách Ferrari. Na začátku sezony si příliš nelámal hlavu s tím, že je pomalejší než jeho týmový kolega Charles Leclerc, a místo toho se soustředil na pozitiva, jako bylo vítězství ve sprintu v Číně. Ale teď se zdá, že líbánky jsou do značné míry u konce.

"Bylo to hrozné," řekl po závodě, který dokončil na sedmém místě, zatímco Leclerc byl třetí. "Teď to nevypadá, že by se dalo něco změnit, takže to tak bude po zbytek roku. Bude to bolestivé."

Adaptace v novém týmu po více než deseti letech strávených u Mercedesu byla od začátku velkou výzvou, ale Hamilton možná doufal, že vzrušení z jízdy ve Ferrari v něm odemkne úroveň, díky níž se vrátí do svých nejlepších let. Nyní si uvědomuje, že tomu tak není. A bojuje s tím.

Pokud se situace rychle nezlepší, začne pochybovat o tom, zda je ještě schopen konkurovat těm nejlepším, a to je nebezpečné. Jezdci formule 1 neustále mluví o tom, jak je důležité věřit, že jste stejně dobří jako kdokoli jiný, a když tato sebedůvěra zmizí, zmizí i rychlost.

To je vidět na dvou jiných veteránech, Fernandu Alonsovi a Vettelovi. Alonso nikdy neměl ani špetku pochybností o tom, že je stále široko daleko nejlepší a ve 43 letech je i díky tomu pořád dobrý. Vettel o sobě začal pochybovat, když během posledních let ve Ferrari začal dojíždět za Leclercem, a nikdy se z toho nevzpamatoval.

Dočkáme se nyní toho, že druhý z dvojice jezdců, kteří dominovali v roce 2010, svou kariéru téměř ukončí díky Leclercovi?

V Džiddě kraloval Piastri a poprvé v kariéře se vyšvihl do čela MS