Slavná TDF startovala doposud v 11 zemích mimo domovskou Francii, v roce 2026 je už domluvený slavnostní start z katalánské Barcelony a o rok později ze skotského Edinburghu. Letopočet 2028 si pořadatelská země chce ponechat i kvůli konkurenci olympiády pro sebe. Ale v roce 2029 a letech dalších je situace okolo lokace slavnostního startu závodu otevřená.
"Už v únoru proběhla schůzka s ředitelem závodu Christianem Prudhommem, u které byl i pan premiér Petr Fiala a byla díky tomu ustavena sedmičlenná pracovní skupina, která má připravit projekt, který se bude francouzské straně prezentovat," vysvětlil šéf sportovní agentury Ondřej Šebek. Spolu s ním v ní sedí třeba zástupce Czechtourismu, nebo hlavního partnera závodu automobilky Škoda i bývalý profesionální cyklista Roman Kreuziger či hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS).
Jeho přítomnost naznačuje, že pokud by TdF odstartovala v Česku, povedou etapy z metropole na jih republiky. "Ideální scénář je start v Praze a dál se posouvat k jihu od rovin ke kopcovitým etapám, důležitá je samozřejmě i atraktivita krajiny, kde se hodně dbá na dronové záběry a památky," líčil Kuba.
"Máme i doporučení, že pokud existuje cesta, jak dopravit peleton do Francie bez letadel, tak je to plus," dodal. I proto se nabízí další pokračování závodu směrem do Německa či Rakouska.
Pro francouzské organizátory by měl být připraven a zpracován projekt do října příštího roku. "Mohlo by to fungovat výborně, jsme v srdci Evropy a Česko je cyklistický národ. I to je velmi důležitý faktor," přitakal zástupce společnosti Škoda Jiří Maláček. I to, že česká automobilka je léta hlavním partnerem závodu by mohlo mít pozitivní vliv.
O Grand depart pro rok 2029 ale nebudou usilovat jen Češi. "Víme o zájmu Slovinska, které by rádo mělo závod na svém území ještě v době, kdy bude mezi hlavními favority Tadej Pogačar," prozradil šéfa partnerského projektu L’Etape Czech republic Přemysl Novák.