Velká cena Británie F1: Hrozivá nehoda v prvním kole, pak drama ovládl Sainz

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama

Velká cena Británie F1: Hrozivá nehoda v prvním kole, pak drama ovládl Sainz

Aktualizováno
Alfa Romeo, jíž pilotoval Čou Kuan-jü, se převrátila, vyletěla z trati a přeskočila i bariéru až do ochranného pletiva.
Alfa Romeo, jíž pilotoval Čou Kuan-jü, se převrátila, vyletěla z trati a přeskočila i bariéru až do ochranného pletiva.Profimedia
Britská Velká cena formule 1 nabídla dramatickou podívanou. Krátce po startu ji přerušila hromadná havárie, z níž nejhůř vyšel Čou Kuan-jü. Jeho vůz se po kontaktu s monopostem George Russella převrátil, vylétl mimo trať a v ochranné zóně přeskočil i bariéru až do ochranného pletiva. Závod pokračoval po hodině a nakonec na okruhu Silverstone poprvé ovládl Španěl Carlos Sainz a zapsal si první triumf ve formuli 1.

O vítězi rozhodlo posledních 10 kol. Po potížích Estebana Ocona z Alpine a vyjetí safety caru vyměnila většina pilotů v čele pneumatiky na nejměkčí směs a po restartu svedli řadu soubojů. Na ně doplatil hlavně druhý jezdec Ferrari Charles Leclerc. Ten zůstal na starých gumách a propadl se z první na čtvrtou příčku.

Závod na hodinu zastavila děsivě vypadající nehoda pěti jezdců po startu. Nejvíce na ni doplatil Číňan Čou Kuan-jü z Alfy Romeo, který skončil v péči lékařů stejně jako Alexander Albon z Williamsu. Oba však byli při vědomí; u Čoua tým potvrdil, že je v pořádku, Albon odletěl na prohlídku do nemocnice.

Závod v Silverstonu sledovalo rekordních 142 tisíc fanoušků. Za celý víkend jich na okruh dorazilo 401 tisíc. Ještě před startem museli mechanici na poslední chvíli upravovat Leclercův vůz. K odvážné strategii se zase odhodlal druhý Verstappen, který nasadil nejměkčí směs pneumatik, s níž chtěl v úvodu zaútočit na vítěze kvalifikace Sainze. To se mu po startu také povedlo a po první zatáčce šel do vedení.

Jeho další snahu však zastavila hromadná nehoda za ním. Ještě na úvodní rovince narazil Russell do Čou Kuan-jüa, jehož vůz skončil v ochranné zóně až za bariérou. Na další kolize doplatili také Júki Cunoda z Alpha Tauri, Ocon a Albon.

Rodák ze Šanghaje Čou Kuan-jü byl po několika minutách vyproštěn a odvezen do zdravotnického zařízení stejně jako Albon. Ostatní jezdci vyvázli bez újmy. Při přerušení závodu se na trať dostali také protestující aktivisté, proti nimž musela zasáhnout policie.

Závod byl po hodině restartován ve stejném pořadí, jako začal. Vrátili se do něj také Cunoda s Oconem, jimž mechanici stihli opravit vozy. Verstappen tentokrát nasadil tvrdší směs gum a svedl po obnoveném startu těsný souboj se Sainzem. Španěl ale tentokrát po agresivním manévru vedoucí příčku udržel.

Do boje o čelo se zapojili také třetí Leclerc a čtvrtý Pérez. Mexičan ale poškodil vůz, musel zastavit v boxech pro výměnu předního křídla a propadl se na chvost.

V desátém kole chyboval Sainz, vyjel mimo trať a Verstappen se ujal vedení. Pilot Red Bullu ale začal o dvě kola později zpomalovat a vzhledem k domnělému defektu se stavil pro nové pneumatiky. Úřadující mistr světa ale i po návratu hlásil potíže s vozem a ztrácel.

V 21. kole zastavil pro výměnu pneumatik Sainz a o chvíli později ho následoval Leclerc. Do vedení šel v tu chvíli k radosti britských fanoušků Hamilton. O deset kol později Ferrari nařídilo Sainzovi, aby před sebe pustil Leclerca, a Monačan poté začal nahánět vedoucího pilota Mercedesu. Ten zajel brzy také pro nové gumy a v čele tak byli opět oba piloti italského týmu.

Klíčová chvíle přišla 12 kol před koncem, kdy Ocon odstavil vůz a na trať vyjel safety car. Toho využili pro výměnu gum Sainz s Hamiltonem či Pérezem, naopak Leclerc pokračoval na opotřebované směsi.

Deset kol před koncem byl závod restartován. Sainz se ihned dostal před Leclerca do vedení. S ním pak svedli řadu soubojů také Pérez s Hamiltonem, kteří jej po boji také v závěru předjeli. Pátý za Leclercem skončil Fernando Alonso.

První body ve formuli 1 získal osmý Mick Schumacher z Haasu. Hned za ním dojel Sebastian Vettel, jenž dnes oslavil 35. narozeniny a před závodem se projel ve Williamsu z roku 1992.