Více

MS klubů FIFA 2025: Informace o hlavních sponzorech turnaje

Turnaj sponzoruje několik významných značek.
Turnaj sponzoruje několik významných značek.Chris Kleponis - CNP / MEGA / The Mega Agency / Profimedia

I když to nebyla tak šílená bitva, jak si FIFA představovala, o sponzorská práva na nový formát mistrovství světa klubů bojovalo několik významných společností. Vzhledem k tomu, že se očekává, že sledovanost turnaje daleko předčí vše, co jsme dosud viděli, sponzoři pravděpodobně očekávají značnou návratnost svých investic.

Hlavní sponzoři MS klubů 2025

MS klubů 2025 podporují čtyři oficiální sponzoři a řada komerčních partnerů s různou mírou angažovanosti. Kromě propagace své značky prostřednictvím marketingových aktivit budou zainteresované strany během měsíční akce poskytovat také zážitky a služby.

Díky zvýšené pozornosti médií, bezplatným přenosům poskytovaným platformou DAZN a přítomnosti mnoha sportovních superhvězd budou sponzoři vystaveni většímu zájmu, než by tomu bylo u kteréhokoli předchozího ročníku turnaje.

Podíváme se na role jednotlivých sponzorů na mistrovství světa klubů a vysvětlíme jejich předchozí vztahy s FIFA. Prověříme také reference jednotlivých sponzorů a zjistíme, zda již v minulosti podporovali významné sportovní akce.

--------------------------------------------------

Sponzorováno:

FIFA Club World Cup – Všechna utkání sledujte zdarma exkluzivně na DAZN.

Zaregistrujte se zde.

--------------------------------------------------

Seznam sponzorů MS klubů 2025

Každý ze čtyř hlavních sponzorů turnaje byl představen v uplynulých šesti měsících, přičemž první z nich byl potvrzen již v říjnu 2024. Ačkoli FIFA měla řadu trvalých obchodních vztahů s různými společnostmi, před nadcházejícím mistrovstvím světa klubů byl zaveden zcela nový proces zadávání zakázek. Ten posloužil ke zvýraznění řady potenciálních finančních příležitostí, které se nabízejí, přičemž FIFA je přesvědčena, že vzhledem k míře obnoveného zájmu o celokontinentální turnaj bude schopna zprostředkovat nové smlouvy.

Peníze získané od sponzorů pomohly přidat další prostředky k již tak obrovskému balíku cen, přičemž se očekává, že účastníci si vydělají nejméně 45 milionů eur.

Hisense

Společnost Hisense, která již dříve sponzorovala mistrovství světa 2018 a 2022, byla vůbec první společností, která byla oznámena jako oficiální partner letošního MS klubů. Čínský výrobce elektroniky se specializuje na televizory a je klíčovým hráčem na světovém technologickém trhu.

Vzhledem k povaze svého produktového portfolia může společnost Hisense snadno najít souvislost mezi spotřebiči, které prodává a sledováním významných sportovních událostí. Mnoho fanoušků po celém světě sleduje tyto akce právě na televizorech Hisense, a proto společnost slouží jako relevantní sponzor každé události, která je vysílána pro velké celosvětové publikum. Společnost Hisense podporovala každé z posledních tří mistrovství Evropy a nadále spolupracuje s Realem Madrid, PSG a dlouhodobým partnerem Leedsem. V minulosti také sponzorovala šestinásobné mistry světa F1 Red Bull Racing.

To, že společnost Hisense bude sponzorovat nadcházející mistrovství světa klubů, potvrdila FIFA na speciální akci, která se konala v říjnu 2024 v šanghajské věži. "Závazek společnosti Hisense v oblasti inovací a technologií se shoduje s naší vizí turnaje. Toto partnerství nabídne fanouškům jedinečné způsoby, jak se zapojit na hřišti i mimo něj a zároveň položí technologické a inovativní základy pro rozkvět mistrovství světa klubů FIFA," řekl tehdy prezident FIFA Gianni Infantino.

V rámci kontraktu v hodnotě 82 milionů eur poskytne společnost Hisense televizory na podporu různých aktivit na mistrovství světa klubů v roce 2025. Rozhodčí budou používat monitory právě od společnosti Hisense – budou umístěny jak v místnosti VAR, tak u hřiště. Podobné obrazovky budou také na strategických místech po celém stadionu, aby fanoušci nepřišli o žádný důležitý okamžik.

AB InBev

Společnost AB InBev, největší světový výrobce alkoholických nápojů, je zodpovědná za výrobu některých z nejznámějších značek nápojů na trhu. Budweiser, Corona, Stella Artois a Michelob patří do její rodiny, stejně jako celá řada dalších významných značek.

AB InBev je partnerem FIFA již téměř čtyři desetiletí a sponzoruje každé mistrovství světa ve fotbale od roku 1986 v Mexiku. Zákaz prodeje alkoholu na stadionech v Kataru na poslední chvíli hrozil narušit dlouholetý vztah mezi pivovarem a řídícím orgánem světového fotbalu, ale šest měsíců po mistrovství světa 2022 byla uzavřena nová smlouva v hodnotě 73 milionů eur. Tato dohoda prodloužila spolupráci do roku 2026, zatímco v listopadu 2024 byl vytvořen samostatný sponzorský balíček pro mistrovství světa klubů v roce 2025.

Kromě toho, že bude společnost AB InBev dodávat na každém utkání ocenění pro Hráče zápasu, bude také realizovat řadu interaktivních zážitků pro fanoušky. Můžeme očekávat, že se na stadionech budou hojně objevovat "megabrandové" značky Budweiser a Michelob. Poté, co společnost AB InBev potvrdila, že se stala druhým oficiálním sponzorem mistrovství světa klubů, její generální ředitel Michael Doukeris uvedl: "Toto partnerství s mistrovstvím světa klubů FIFA je pokračováním našeho odkazu, kdy jsme pro fanoušky po celém světě spojili pivo a sport a vytvořili další okamžiky oslav a fandění."

Díky spojení piva a sportu chtěla společnost AB InBev využít dalších podobných reklamních příležitostí. Belgický pivovar zahájil obchodní partnerství s Mezinárodním olympijským výborem (MOV) v lednu 2024 a následně podpořil olympijské hry v Paříži loni v létě. Ačkoli původní dohoda měla vypršet po olympijských hrách v Los Angeles v roce 2028, společnost Ab InBev bude sponzorovat také zimní olympijské hry ve francouzských Alpách v roce 2030 a olympijské hry v Brisbane v roce 2032.

Bank of America

Bank of America, nadnárodní společnost poskytující finanční služby se sídlem v Severní Karolíně, je druhou největší bankovní institucí v USA, a je v zemi součástí "velké čtyřky". Byla založena v roce 1998 a vznikla sloučením banky NationsBank (rovněž se sídlem v Severní Karolíně) a stávající Bank of America.

Kromě toho, že je oficiálním bankovním partnerem turnaje, je také sponzorem jednoho z měst vybraných pro pořádání několika zápasů letošního mistrovství světa klubů. Stadion Bank of America je domovem týmů Charlotte FC z MLS a Carolina Panthers z NFL a bude hostit dva zápasy skupinové fáze a dvě osmifinálová střetnutí. Společnost získala práva na pojmenování impozantní arény s kapacitou 75 tisíc míst v roce 2004 a podepsala smlouvu na 20 let v hodnotě 140 milionů dolarů. Smlouva byla prodloužena před koncem roku 2023.

Společnost Bank of America byla představena jako třetí hlavní sponzor mistrovství světa klubů v roce 2024 na začátku prosince, jen několik dní před losováním skupinové fáze turnaje v Miami. Několik měsíců předtím uzavřela firma se sídlem v Charlotte smlouvu (jejíž hodnota se odhaduje na přibližně 100 milionů dolarů) na sponzorování mistrovství světa ve fotbale v roce 2026, které se bude konat v Americe.

Marketingový záběr banky se však neomezil pouze na fotbalovou sféru. Bank of America, která je nově registrovaným "partnerem šampiona" golfového turnaje Masters, se nyní bude podílet i na prvním velkém golfovém turnaji tohoto kalendářního roku. Kromě sponzorování maratonů v Bostonu a Chicagu je druhá největší banka na světě podle tržní kapitalizace také dlouhodobým partnerem MLB a americké fotbalové federace.

Při popisu účelu nedávných sponzorských aktivit Bank of America předseda představenstva a generální ředitel Bank of America Brian Moynihan poznamenal: "Partnerství s FIFA pro mistrovství světa ve fotbale v roce 2026 a nyní i pro mistrovství světa klubů v roce 2025 zostřuje naše zaměření na prohlubování vztahů s klienty prostřednictvím nejikoničtějších sportovních událostí na světě a vytváření trvalého ekonomického dopadu na globální i místní úrovni."

Coca-Cola

Společnost Coca-Cola, jeden z nejstarších a nejcennějších obchodních partnerů FIFA, spolupracuje se světovou federací již více než 75 let. Nápojový gigant promítá svou značku prostřednictvím reklam na stadionech na každém mistrovství světa od roku 1950 a je oficiálním sponzorem hlavní mezinárodní fotbalové události již téměř pět desetiletí. Nedávný právní spor mezi oběma stranami však tento dlouholetý vztah výrazně narušil.

Rozhodnutí FIFA oddělit mistrovství světa klubů od stávajících sponzorských smluv rozzlobilo společnost Coca-Cola, která se domnívala, že má právo podporovat turnaj pod rouškou své stávající smlouvy. Společně s německým výrobcem sportovního oblečení Adidas se společnost Coca-Cola obrátila na švýcarské arbitrážní centrum, aby prokázala svůj status oficiálního sponzora mistrovství světa klubů. Ačkoli výsledek nebyl oficiálně zveřejněn, zdá se, že společnosti Coca-Cola i Adidas nyní své spory s FIFA vyřešily. Společnost Coca-Cola byla představena jako čtvrtý a poslední hlavní sponzor mistrovství světa klubů 2025 v únoru, zatímco společnost Adidas byla potvrzena jako oficiální dodavatel míčů pro turnaj o měsíc dříve.

Ačkoli stále není jasné, zda byla sjednána konkrétní smlouva pro mistrovství světa klubů, víme, že současná smlouva mezi oběma stranami platí do roku 2030. V rámci sedmileté smlouvy zaplatila společnost Coca-Cola neuvěřitelných 365 milionů eur za zajištění primárních sponzorských práv na mezinárodní akce FIFA. Mimochodem, společnost Adidas má podobnou smlouvu v hodnotě neuvěřitelných 730 milionů eur na období 15 let.

Společnost Coca-Cola je dlouhodobě aktivním sponzorem v oblasti sportu, v posledních letech podporuje olympijské hry, paralympiádu a NASCAR. Nápojový konglomerát se sídlem v Atlantě je také partnerem mnoha elitních fotbalových klubů včetně Liverpoolu, Tottenhamu, Juventusu a Neapole.

Proč je nový formát pro firmy tak atraktivní?

Zvýšený počet účastníků vedl k intenzivnějšímu programu zápasů, čímž se zvýšil objem dostupných marketingových příležitostí. Turnaj se navíc může pochlubit zdravou kombinací týmů ze všech šesti konfederací FIFA, což zvyšuje počet diváků (a tedy i potenciálních zákazníků) v dosud nevyužitých regionech světa.

Fanoušci 32 klubů budou hojně utrácet, což sponzorům umožní zacílit na velké a angažované publikum. Vzhledem k tomu, že do USA letos v létě zamíří značná část nejlepších fotbalistů planety, chtějí značky spojit své produkty s oživeným turnajem. FIFA si zajistila rozsáhlý seznam komerčních partnerů.

Mají pravidelní sponzoři FIFA automaticky exkluzivní práva i na MS klubů?

Jak jsme již zmínili, FIFA zahájila nový proces zadávání zakázek při vyjednávání sponzorských smluv pro MS klubů v roce 2025. Stávající komerční partneři tedy neměli účast na turnaji již zaručenou. Společnosti jako Aramco, Hyundai, Lenovo, Qatar Airways a Visa podpořily realizaci obnovené akce a navážou tak na své dlouholeté spojení s významnými akcemi FIFA.

Kde sledovat MS klubů FIFA 2025?

Exkluzivní mezinárodní vysílací práva na turnaj získala britská platforma DAZN. Tento krok uvítali fotbaloví fanoušci po celém světě, DAZN bude vysílat všech 63 zápasů zdarma prostřednictvím své interní streamovací platformy a specializovaných televizních kanálů. Pro přístup k zápasům si diváci musí jednoduše vytvořit účet DAZN. Komentáře budou k dispozici v několika jazycích.