Více

Náhrada DRS i menší a lehčí monoposty. Formule 1 vstoupí v roce 2026 do nové éry

Svět F1 se připravuje na novou kapitolu.
Svět F1 se připravuje na novou kapitolu.Reuters
Formule 1 se dočká převratných změn. V roce 2026 vstoupí do nové éry s menšími a lehčími vozy s aktivní aerodynamikou a systémem ručního řízení, který uvolní více elektrického výkonu a pomůže učinit závody vyrovnanějšími a akčnějšími. O novinkách informovala Mezinárodní automobilová federace FIA.

Řídící orgán FIA ve čtvrtek představil technické předpisy a uvedl, že "agilní" monoposty nové generace budou o 30 kg lehčí a budou se lépe ovládat. Jednodušší hybridní pohonné jednotky budou mít téměř o 300 % vyšší výkon baterií a rovnoměrné rozdělení mezi spalovací a elektrický pohon.

Manuální ovládání, které v podstatě nahradí systém snižování odporu vzduchu (DRS), bude na požádání poskytovat přísun energie z baterií, aby se vytvořilo více příležitostí k předjíždění.

"Vytvořili jsme soubor předpisů, jejichž cílem je nejen zlepšit závodění, ale také zatraktivnit šampionát," uvedl v prohlášení prezident FIA Mohammed Ben Sulayem s tím, že klíčovými prvky předpisů F1 pro rok 2026 budou pokročilé a udržitelné technologie a bezpečnost. "Naším cílem bylo spolu s formulí 1 výrobit vozidlo vhodné pro budoucnost elitní kategorie tohoto sportu. Věříme, že jsme tohoto cíle dosáhli."

Formuli 1 bude od roku 2026 tvořit 10 týmů a šest výrobců pohonných jednotek: Ferrari, Mercedes, Renault, Honda, Audi a Red Bull Ford. Monoposty budou jezdit na 100% udržitelné palivo.

Předpisy, které byly představeny v Montrealu před víkendovou Velkou cenou Kanady, bude 28. června ratifikovat Světová rada motoristického sportu. Šířka vozidel se sníží ze dvou metrů na 1,9 metru, maximální šířka podlahy se zmenší o 150 mm a rozvor se zkrátí z maximálních 3,6 metru na 3,4 metru. Vozidla pro rok 2026 budou vážit minimálně 768 kg, přičemž přítlak bude snížen o 30 % a odpor vzduchu o 55 %.

Šířka předních pneumatik bude zmenšena o 25 mm a zadních o 30 mm, čímž se rovněž sníží hmotnost. Aktivní aerodynamické systémy zahrnují pohyblivé přední a zadní křídlo, které ve standardním režimu "Z" dosahují vyšší rychlosti v zatáčkách. Na rovinkách mohou řidiči přepnout do režimu "X" s nízkým odporem vzduchu a jet rychleji.

Zadní křídlo bude mít tři prvky a užší přední křídlo bude mít dvě aktivní klapky. "Musíme mít koncepci vozu, která bude vyhovovat pohonné jednotce," řekl technický ředitel FIA pro jednomístné vozy Jan Monchaux. 

"Proto padlo rozhodnutí mít takzvaný hbitý vůz, tedy o něco menší s menším přítlakem, ale s velkým důrazem na nižší odpor vzduchu. Právě teď jste s DRS za vozem méně než vteřinu, můžete otevřít DRS a jet rovně. To už nebude platit. Ale logika bude stejná: Jsem dostatečně blízko jiného vozu, na jedno kolo získám extra množství energie, kterou mohu využít jakýmkoli způsobem," vysvětlil.

Přední podběhy kol budou odstraněny a vozy budou mít částečně rovnou podlahu a difuzor s nižším výkonem pro snížení přízemního efektu. Mezi nová bezpečnostní opatření patří zvýšená ochrana proti bočnímu vniknutí, výrazně jasnější zadní světla a zvýšené zatížení valivých obručí.