Více

Livesport Daily #639: Dvě miliardy za klub NHL jsou reálné. Ceny půjdou nahoru, říká expert

Sportovní prostředí Severní Ameriky dává velkou váhu každoročním žebříčkům nejhodnotnějších klubů elitních sportovních soutěží, které tvoří web Sportico. Host dnešní epizody a autor těchto valuací, Kurt Badenhausen, tvoří tyto žebříčky už přes 30 let a za tu dobu posunul jejich kvalitu na špičkovou úroveň. Žebříčky Sportica napovídají, kterým soutěžím se daří, které celky odvádí dobrou práci jak na hřišti, tak mimo něj, nebo zda soutěž dobře nakládá se svými zisky. V rámci NHL drží prvenství i nadále Toronto a následují NY Rangers a Montreal, ale největšími skokany jsou celky z jihu USA, tedy Florida, Carolina a Tampa. Jak se takový žebříček tvoří? Co je do něj všechno zahrnuto? A co nejvíce ovlivňuje miliardové nacenění sportovních klubů? O tom všem byla řeč v exkluzivní epizodě s Kurtem Badenhausenem.

"My uvažujeme o valuaci tak, že se ptáme: Kolik by tato franšíza stála, kdyby ji někdo chtěl koupit? Sportovní byznys je odlišný od jakéhokoli jiného byznysu na planetě. U jiných firem se lidé dívají na finance, a to určí hodnotu. Ale ve sportu je přítomný ten emoční faktor, faktor ega – ať už to nazvete jakkoli. Je to zkrátka jiné zvíře, a to kvůli té emocionální složce, která je spojená s vlastnictvím takto velmi omezeného počtu klubů," popisuje Badenhausen vývoj klubových hodnot.

"V NHL je 32 klubů. Můžete jít do jiných hokejových lig po světě, ale pokud chcete být v té nejlepší lize, musíte se dostat do NHL, a těch je jen 32. Možná brzy budeme mít 33. a 34. tým, ale o moc více jich nevznikne. Takže ta vzácnost tam opravdu tlačí valuace nahoru, a to až do bodu, kdy cena není diktována logikou," dodává.

Žebříček nejhodnotnějších klubů NHL

"Většina nárůstu spočívá v násobcích valuace, které jsou lidé ochotni za kluby zaplatit. Dochází k zvýšenému uznání vzácnosti těchto aktiv, o které jsme mluvili, a také k většímu uvědomění si příležitostí vstoupit do dalších podniků, které se otevírají nebo těží z vlastnictví sportovního klubu, jako je hokejový tým. Lidé jsou optimisté ohledně růstových vyhlídek, protože sport zůstává prakticky nejvíce "neprůstřelnou" mediální složkou, kterou můžete mít. Jediná věc, u které jsou dnes lidé stále ochotni sledovat reklamy, jsou právě živé sportovní přenosy. Když se zamyslíte nad dalšími příležitostmi k růstu příjmů, ať už skrze mezinárodní expanzi nebo další prestižní události, lidé vidí spoustu budoucích možností," popisuje americký ekonom a novinář důvody zvýšeného zájmu bohatých lidí a investorů o sportovní prostředí.

V dnešní epizodě podcastu Livesport Daily jsme také probírali:

Jak moc pomáhá v hodnotě organizace fakt, že za klub hraje hvězdný hráč?

Jsou nejdůležitější složkou při tvoření hodnoty sportovní výsledky? 

Co dnes nejčastěji dělají majitelé v Severní Americe se zisky?

Všechny díly Livesport Daily najdete také na oblíbených podcastových platformách – Spotify a Apple Podcasts.