Více

Verstappenova cesta k titulu: Skvělý start, dlouhé čekání a brazilská pečeť

Verstappen položil základ k titulu na začátku sezony.
Verstappen položil základ k titulu na začátku sezony.ČTK / imago sportfotodienst / Steffen Proessdorf
Max Verstappen (27) je počtvrté v řadě mistrem světa formule 1. Letošní boj o titul sice nebyl tak epický jako například ten, kterým vyhrál v roce 2021, ale rozhodně pro něj byl nejnáročnější. Pojďme se tedy podívat, jak tentokrát Nizozemcova cesta za dalším světovým triumfem vypadala.

Start ve velkém stylu

Na začátku sezony to vypadalo, že Verstappen získá titul bez větších problémů. Stejně jako tomu bylo v letech 2022 a 2023. Hvězda stáje Red Bull vyhrála první dva závody z pole position, aniž by se k ní nějaký jiný jezdec přiblížil.

A přesto, že mechanická závada v březnu v Austrálii ukončila jeho sérii devíti vítězství v řadě, která se datovala od léta 2023, hned v dalším kole v Japonsku se vrátil na první místo a uzmul ho i v následující Velké ceně Číny.

Safety Car v květnu v Miami způsobil, že Verstappen přišel o vedení v závodu a nakonec i vítězství ve prospěch Norrise a McLaren pro něj od té doby byl reálnou hrozbou. Nicméně zatímco v Imole, Montrealu a Barceloně mu Brit neustále dýchal na krk, úřadující šampion zachoval chladnou hlavu a získal tři vítězství, která mu po deseti závodech zajistila uklidňující devětašedesátibodový náskok v pořadí.

Zatímco Red Bull mimo závodní dráhu zmítaly kvůli kauze šéfa týmu Christiana Hornera nepokoje a ke kritice se přidal i Verstappenův otec Jos, zdálo se, že lídr seriálu má pozoruhodnou schopnost nevpustit si veškerý mediální šum v okolí v den závodu do hlavy a dál podávat skvělé výkony.

Co se tedy s tímto jeho přístupem mohlo pokazit?

Nebezpečné čekání na výhru

V prvních deseti závodech sezony se Verstappenovi dařilo držet Norrise bez větších problémů za sebou, ale to se změnilo na konci června v domově jeho týmu v Rakousku, kde se oba srazili při souboji o vedení a v důsledku toho se propadli polem. Lídr šampionátu navíc dostal i časovou penalizaci.

Nešlo o žádnou katastrofu, propadl se sice na páté místo, jenže Norris závod nedokončil. O týden později ve Velké ceně Velké Británie navíc zvýšil svůj náskok, když dojel druhý za domácím hrdinou Lewisem Hamiltonem a o jedno místo předstihl i hlavního rivala. Jenže v Maďarsku už začaly reálně zvonit poplašné zvony.

Tam totiž Nizozemec dokázal zajet pouze páté místo, zatímco McLareny dominovaly a dokonce i umístění na stupních vítězů se poté pro Verstappena začalo stávat velkým problémem. Ve vývoji totiž Red Bull předstihlo také Ferrari a rudé vozy na podium mířily stále častěji.

Určitou útěchou mohl být fakt, že italský tým bral body Norrisovi stejně jako jemu, ale v době, kdy se formule 1 vydala na začátku listopadu do Sao Paula na Velkou cenu Brazílie, čekal Verstappen nejdéle na vítězství za poslední čtyři roky. A jeho náskok před Britem se zmenšil z 69 na 47 bodů.

Tlak na něj začal doléhat už v říjnu v Mexiku, kde dostal dvě zasloužené penalizace za nebezpečnou jízdu v souboji právě s Norrisem.

Blížil se tedy k titulu, nebo ne?

Brazílie vše pečetila

Verstappen od svého příchodu do seriálu v roce 2015 předvedl řadu skutečně skvělých závodů, ale Velká cena Brazílie 2024 byla možná tou nejlepší z nich. Na začátku víkendu to vypadalo, že Norris ještě sníží jeho náskok v pořadí, hlavně poté, co Nizozemec vypadl v Q2 a Brit si zajistil pole position. Ale kralující šampion měl jiné představy.

Díky své pozoruhodné schopnosti najít v záludných podmínkách mnohem větší tempo než zbytek pole, se během úvodních deseti kol dostal ze 17. na 7. místo a následně mu pomohl výjezd Safety Caru. Norris pak byl o tolik rychlejší než zbytek pole, že Norris uznal, že by ho úřadující šampion předjel, kdyby startoval z pole position, a ne ze zadní části pole.

Ať už se mu to líbilo, nebo ne, Norris musel na konci závodu přiznat i porážku v boji o titul, protože Verstappenovo vítězství mu zajistilo téměř nedostižné vedení. Sedmadvacetiletý jezdec v dalším závodě zpečetil svůj čtvrtý titul mistra světa, když v Las Vegas pohodlně dojel před svým rivalem.

Spíše než jen talent byl bezpochyby hlavním důvodem k titulům v letech 2022 a 2023 Verstappenův lepší vůz. Tentokrát ani jeho největší kritici totéž nebudou moci říct. Čtyřnásobný mistr světa totiž po většinu sezony odolával soupeři s lepší technikou a ukázal, že zůstává nejlepším jezdcem na světě.

Pořadí šampionátu