Dakar má mnoho favoritů, bez Rusů půjde o velmi sledovaný závod, říká Macík

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Dakar má mnoho favoritů, bez Rusů půjde o velmi sledovaný závod, říká Macík
Dakar má mnoho favoritů, bez Rusů půjde o velmi sledovaný závod, říká Macík
Dakar má mnoho favoritů, bez Rusů půjde o velmi sledovaný závod, říká Macík
Profimedia
Na posledním Dakaru sice skončil až sedmý, pokaždé má ale jen ty nejvyšší ambice. Český pilot Martin Macík (33) by rád během blížící se náročné rallye atakoval ty nejvyšší příčky, ale moc dobře ví, že je s navigátorem Františkem Tomáškem a technikem Davidem Švandou nečeká nic snadného. "Myslím, že to dost možná bude nejtěžší Dakar, který se zatím v Saúdské Arábii jel," řekl zkušený závodník, který dosud nejlépe dosáhl před dvěma lety na čtvrtou pozici.

O výhře v Maroku

"Maroko bylo posledním dílem světového poháru World Rally-Raid Championship. My jsme se na něj vydali s novým autem, Čendou, což bylo trochu riziko, ale zároveň velký test před Dakarem. Věděli jsme totiž, že v Maroku určitě budeme bojovat o první nebo druhé místo v celkovém pořadí šampionátu. Zazávodili jsme si dost, dvě etapy vyhrál stájový parťák Kees Koolen a my jsme vyhráli zbylé tři. Vše jsme si navíc užili se vším všudy a do poslední chvíle ladili všechny detaily. Auto totiž ještě nejelo úplně podle představ, ale po závěrečných testech už fungovalo výborně a já jako řidič jsem si to moc užil. Dál jsme ještě sepisovali detaily, co je třeba směrem k Dakaru vylepšit, a na tom se pracuje tento víkend. Celkově Maroko beru za vydařený výlet, i díky tomu, že jsme měli na startu tři kamiony. Škoda toho třetího, ale jinak tam MM Technology shrábla první a druhé místo."

O konci s Big Shock Racing

"Není moc co řešit, na konci kalendářního roku nám končí tříletá smlouva a na dalších podmínkách jsme se nedohodli. Náš tým vyrostl, stala se z něj nadnárodní stáj. Všechno jednou končí, s Big Shockem jsme byli 11 let a majiteli firmy za mě patří velký dík, bez něj bych nezávodil a za tu spolupráci jsem rád. Jedna éra končí, další začíná."

O vyhlídkách na Dakar

"Chystám se už na jedenáctý Dakar a není to jiné, než v předchozích letech. Všichni děláme všechno pro to, abychom měli co nejlepší tým a co nejlepší techniku a následně logicky co nejlepší výsledek. Zkušeností máme dost, ale klíčové je to, že máme nový kamion. Je jinde, než byly ty předchozí, je úplně nový a věřím, že všechno na něm bude vychytané do posledního puntíku. Na druhou stranu je to jen technika, šance, že se něco podělá, je vždycky. A co to bude, samozřejmě nikdo neví. To je prostě Dakar. Dál čekáme na přesné znění trasy, známe zatím jen místo startu a cíl."

O šancích na celkovou výhru

"Kdybych dostal desetikorunu pokaždé, když se mě na možnou výhru na Dakaru bez Kamazů někdo zeptá... Vyhrát Dakar i bez silných soupeřů je strašně složitá věc. I dojet do cíle je náročné, když si člověk vezme, v jakých rychlostech a podmínkách se závodí. Dál nesmíte chybovat a musíte mít kvalitní tým, který dobře funguje v krizových situacích a k tomu taky špičkovou techniku. A hlavně mít pořádnou porci štěstí! Kvůli těmto všem okolnostem je Dakar tak těžký závod a jeho vítěz je tak oceňován. My budeme bojovat, jak nejlépe dokážeme, stejně jako jsme to dělali posledních pět let. Už tak jsme byli takřka jediným týmem, navíc soukromým, který byl Rusům schopen zatápět. Teď chceme zatápět všem ostatním, a k tomu bojovat o nejvyšší pozice. Nechme se překvapit."

O pozici favorita

"Asi to tak bude, ale samozřejmě nejsem sám, je jich několik. Řekl bych klidně pět až deset posádek. Je to Dakar, stát se může cokoliv a minimálně polovině zkušených jezdců se během závodu určitě něco přihodí, tak to zkrátka je. Rázem pak člověk není favoritem, a o tom ten Dakar je. Bez dominantních Rusů v kategorii kamionů si troufám říci, že to bude velmi sledovaný závod, protože každý teď ví, že může bojovat o nejvyšší příčky a ne pouze o druhou pětku."

O tlaku

"Teď ho ještě necítím, nejsem stresový typ a podobné věci si snažím nepřipouštět. Na startu to bude jiné, tam člověk cítí tlak a taky respekt a šimrání v břiše. Víc lidí už se mě ptalo, jestli mám mentálního kouče, ale já tenhle typ přípravy moc neuznávám. Nehaním ho, to je každého věc, jak se připravuje, ale já se připravuju sám se svým týmem. A hodně mi pomáhá práce, kterou miluju. Určitě se dá říct, že jsem workoholik, a to mi pomáhá lépe práci pod stresem zvládat."

O nadšení z blížícího se Dakaru

"Těším se hrozně, vždycky to tak je. Sice už jsem profesionál, a když člověk chce tuhle práci dělat na nejvyšší úrovni, tak s tím přichází i to, že si nemůže všechny věci s tím související užít, ale pro mě je to pořád zábava. Ačkoliv i já jsem už kdysi pochyboval a hledal důvody, proč tohle všechno vlastně dělám. Stres, neustálé řešení věcí... A stejné to je samozřejmě i pro mého navigátora Františka Tomáška a technika Davida Švandu, také oni mají rodinu a normální práci. Ale v týmu je síla, ještě víc od chvíle, kdy jsme se rozrostli a založili značku MM Technology. Všichni jdeme za tím, co chceme."