Dozvuky GP Austrálie: Verstappen vítězí, titulky si ale přisvojil ředitel závodu

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama

Dozvuky GP Austrálie: Verstappen vítězí, titulky si ale přisvojil ředitel závodu

Max Verstappen stanul v Austrálii poosmdesáté na stupních vítězů.
Max Verstappen stanul v Austrálii poosmdesáté na stupních vítězů.Profimedia
Max Verstappen (25) navzdory nepovedenému úvodnímu startu vyhrál australskou Grand Prix, však také měl možnost start napodruhé vylepšit. Chaotický závod přinesl tři restarty, přičemž nade všemi visí větší či menší otazníky. Ředitel závodu Niels Wittich, který se po odstoupení Michaela Masiho střídal v pozici s portugalským veteránem Eduardem Freitasem, pro letošek dostal na starost kompletní sezonu a je pod palbou kritiky.

Exšéf závodů DTM si jistě dokáže obhájit zastavení klání po odstoupení Alexandra Albona i Kevina Magnussena, tím spíš, když po stržení pneumatiky z ráfku dánského pilota jeden z úlomků letěl údajně 20 metrů vysoko, přeletěl hrazení okolo trati a dopadl na ruku jednoho z diváků. Dotyčný utrpěl od kusu karbonu škrábanec, naštěstí se nic horšího nestalo. Fajn, dá se polemizovat, co všechno mohlo odlétnout směrem k jedoucím vozům, ale řada lidí se ptá, bylo-li nutné nadvakrát rozjíždět závod dvě, respektive jedno kolo před koncem.

Hlavně poslední restart, který byl jenom defilé vozů jedno kolo za safety carem v pořadí při předcházejícím rozjezdu, nechává těm, kteří se už na trať nemohli po kolizích vrátit (Esteban Ocon, Pierre Gasly, Logan Sargeant a Nyck de Vries), krajně nepříjemnou pachuť v ústech. Haas neuspěl s odvoláním a Nico Hülkenberg přišel o své první stupně vítězů, neboť po řadě kolizí byl čtvrtý za Carlosem Sainzem, který kvůli pětisekundové, "nejvíc neférové" penalizaci za kontakt s Fernandem Alonsem, přišel o možnost bodovat úplně.

Chaotická Velká cena Austrálie přinesla tři restarty
Chaotická Velká cena Austrálie přinesla tři restarty@F1

Král víkendu

Bernd Mayländer – Jistě, Melbourne je městská trať, ale řidič safety caru byl na trati mnohem častěji, než by se čekalo. Německý jezdec asistoval neutralizacím po vypadnutí Leclerca, Ocona a Magnussena, po odstoupení George Russella byl safety car vyhlášen alespoň virtuálně. Jednapadesátileý Mayländer zažil od roku 2000, kdy se stal oficiálním pilotem safety caru F1, v závodech ledacos. Kdyby mohl, možná by Wittichovi nebo třeba Masimu (který rozhodl o prvním titulu Verstappena a o víkendu se objevil v paddocku) tu a tam poradil, jak situaci zvládnout lépe. Koneckonců, oba zmínění pánové jsou mladší.

Safety car byl v Austrálii ve velké permanenci
Safety car byl v Austrálii ve velké permanenciProfimedia

Potlesk publika

Oscar Piastri – První domácí závod za volantem a první body – co víc si přát? Na to, že se Australan ani nedostal do druhé části kvalifikace, je to skvělý výsledek. McLaren jako tým navíc poprvé bodoval s oběma vozy (na bodech byl poprvé i Lando Norris) a poskočil na páté místo poháru konstruktérů před Alpine, který podobně jako loni po smůle na oranžovou stáj bodově ztrácí.

Plusové body

Max Verstappen – Koho zajímá, že jeho hlavní soupeř v boji o titul byl zvolen jezdcem dne, po startu z pitlane dojel pátý a navrch přidal nejrychlejší kolo závodu? Verstappen Sergiu Pérezovi utekl o 14 bodů a poosmdesáté stanul na stupních vítězů. Podobně jako kdysi Ayrton Senna. Nizozemec je nyní v této statistice na děleném sedmém místě, na posun si ale bude muset minimálně rok počkat (šestý Alonso načal v Melbourne druhou stovku).

Smolař víkendu

Charles Leclerc – Vypadnul v úvodním kole a podruhé v sezoně nebodoval. Leclerc se prostě ocitnul ve špatnou chvíli na špatném místě a po drobném, leč neúmyslném kontaktu od Lance Strolla je v tabulce dokonce až za Hülkenbergem a Norrisem. Monačan start letošního ročníku hodnotí jako ten nejhorší vůbec, loni touto dobou měl po třech závodech o 65 (!) bodů víc...

Charles Leclerc zažívá prachmizerný vstup do sezony
Charles Leclerc zažívá prachmizerný vstup do sezony@ScuderiaFerrari

Manévr víkendu

Lewis Hamilton – První kolo, Verstappen ztrácí pozici ve prospěch Russella a v nájezdu do třetí zatáčky jde poměrně brzy na brzdy. Hamilton ustojí malý smyk a úspěšně se pokouší úřadujícího šampiona podjet. Manévr ukázal, jak moc Verstappen jel takticky a snažil se při zadním startu obrat Péreze body. A také to, že Hamilton nezavřel oči a zcela promyšleně nechal soupeři (navzdory jeho mínění) na vnějšku zatáčky dost místa.