Na Monze se jelo vůbec nejvíc závodů mistrovství světa v historii – vynechán byl pouze ročník 1980, kdy se v královském parku poblíž Milána stavěly nové boxy a šanci za pačesy chytili v Imole, kde se poté pod hlavičkou GP San Marina jezdilo až do roku 2006. To i Monako v kalendáři mistrovských jízd F1 chybělo víckrát.
Okruh to je mimořádně oblíbený, najdete ho skoro v každé závodní hře a prostý layout zatáček je i sto let od otevření okruhu (3. září 1922) zárukou mnoha manévrů a především rychlého závodu. Co už tak dobře neplatí, je síla domácího týmu.
Na mýtus "Ferrari může být sebevíc dole, ale doma zazáří", zadělali Gerhard Berger a Michele Alboreto legendární jízdou v roce 1988. Tehdy se jela první Velká cena od úmrtí zakladatele stáje Enza Ferrariho – jeho rodnou Modenu tentokrát připomněla žlutá barva na krytu jinak rudých monopostů – a v sezoně jinak absolutně dominantní McLaren překonali oba jezdci domácí stáje.
Jednoduše a prostě: Ferrari opět Verstappenovi koukalo na záda, ač měl Leclerc výhodu pole position. V cíli ale ztratil přes dvě vteřiny.
Při 72 odjetých závodech Scuderia vyhrála jen devatenáctkrát a naposledy to bylo v roce 2019. Tehdy devítileté čekání utnul právě Charles Leclerc. Šéf představenstva Ferrari John Elkann slibuje, že Cavalino Rampante (vzpínající se kůň, kterého má italská značka v logu), do roku 2026 získá titul mezi jezdci i týmy.
Čas ale běží – vždyť posledním šampionem s Ferrari zůstává Kimi Räikkönen z roku 2007 a pamětníci si vybaví, jak nekonečných bylo těch jednadvacet let mezi tituly Jodyho Schecktera a Michaela Schumachera.
Pokud si Red Bull udrží stávající formu, nenechá se zlákat vstupem Porsche do série a pod vlastní značkou i dál bude stavět konkurenceschopné motory, klidně může padnout šňůra titulů za éry Sebastiana Vettela.
Král víkendu
Nyck de Vries – Ve Španělsku odjel trénink za Williams, ve Francii za Mercedes a v Itálii se v pátek posadil do sedačky Aston Martinu. Bývalý šampion Formule 2 a Formule E stále sní o angažmá v královně motorsportu a trpělivě čeká na šanci od kohokoliv. Už loni se spekulovalo o jeho angažmá u Williamsu a nakonec to byl právě tým z Grove, který mu dopřál první start v závodě samotném.
De Vries byl zkrátka ve správné chvíli na správném místě a při zánětu slepého střeva Alexe Albona, který pro letošek dostal "jeho" místo, si konečně vychutnal Grand Prix na vlastní kůži. V kvalifikaci hned postoupil do druhé části a s ohledem na četné penalizace za výměny komponentů nakonec startoval osmý.
Jasně, dva jezdci před ním odstoupili a safety car mu pomohl, ale dvěma bodům za deváté místo pro debutanta to na kráse neubírá. Navíc de Vries může už oficiálně říkat: "Máte štěstí, že jdu kolem!" Letos totiž coby rezervní pilot Toyoty usedl do kokpitu prototypu LMP2 v Le Mans, když byl po trénincích zakázán start gentlemanu Philippu Cimadomovi.
Potlesk publika
Tifosi – I když je letos Ferrari (navzdory druhému místu v poháru konstruktérů) mnoha soupeřům kvůli řadě chyb pro smích, domácí fanoušci si opět dopřáli unikátní přístup na trať až pod stupně vítězů a rudými a italskými vlajkami zastínili oslavy vítězného Verstappena. Už chyběl jenom sborový zpěv Il Canto degli Italiani, jenže italská hymna se tentokrát nehrála. Tak snad příště...
Plusové body
Carlos Sainz – Startoval osmnáctý a rychle postupoval do TOP 10. V desátém kole elegantně objel svůj vzor Fernanda Alonsa a v polovině závodu bez jediného škobrtnutí ukázal záda Sergio Perézovi. Čtvrté místo v cíli mohlo být možná i lepší, nebýt safety caru po zastavení Daniela Ricciarda, sedm kol před koncem totiž stahoval o půldruhé sekundy na kolo třetího Russella. Dobrá práce a pěkné body pro tým.
Smolař víkendu
Sebastian Vettel – Letos jede svou poslední, šestnáctou sezonu a řada fanoušků proklíná Aston Martin za to, jakou techniku mu k rozloučení připravil. Ostatně i balíček úprav pro Monzu jako kdyby zelené stroje ještě odsunul od středu pole blíž ke chvostu. Vettel na Monze v roce 2008 vyjel na tehdejším Toro Rosso senzační pole position a propršený závod vyhrál a odstartoval tak hvězdnou fázi Red Bullu. Letos se před startem neubránil dojetí, ale už ve dvanáctém kole jeho motor řekl dost. Sociální sítě jsou plné volání po tom, že čtyřnásobný mistr světa si tohle nezaslouží a měl by kariéru ukončit okamžitě.
Manévr víkendu
Jede se třicáté sedmé kolo, Lando Norris míří k mechanikům a pit stop trvá příliš dlouho. Norris se tak vrací na trať těsně před Ricciardem a Pierrem Gaslym, které na cílové rovince díky DRS dojíždí Lewis Hamilton. V první šikaně se Norris propadá za týmového kolegu, záhy se na jeho úroveň dostává Gasly a díky seznačnímu průjezdu největší rychlost nabírá Hamilton, který ještě před šikanou číslo dvě oba v Curva Grande předjíždí. Hamilton si krásným manévrem polepšil o dvě místa najednou a ušetřil čas pro závěr závodu.