Dozvuky GP Singapuru: Na Marina Bay velelo počasí, korunovace šampiona se zatím odkládá

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Dozvuky GP Singapuru: Na Marina Bay velelo počasí, korunovace šampiona se zatím odkládá
Na Marina Bay nakonec kraloval druhý z Red Bullů Sergio Peréz.
Na Marina Bay nakonec kraloval druhý z Red Bullů Sergio Peréz.Profimedia
Třináctý ročník mistrovského klání Formule 1 v ulicích přístavní republiky ovládly povětrnostní podmínky, kvůli průtrži mračen byl závod odstartován později a na osychající trati nakonec nebylo k vidění tolik soubojů, jak si možná leckteří přáli. Odložený start Velké ceny na trati Marina Bay tak ve finále přinesl bolehlav především televizním divákům, se dvěma skutečnými a dvěma virtuálními safety cary v závodě si pro druhé vítězství v sezóně dojel Sergio Peréz (32).

Hlavními tématy před závodem byla matematická (ne)jistota titulu Maxe Verstappena a piercing Lewise Hamiltona. A vlastně jimi budou i na konci týdne před Japonskem, Verstappen totiž titul ještě oficiálně nezískal a Hamilton piercing z nosu ještě nevyndal. Paradoxně možná největším matematickým soupeřem Verstappenovi bude Peréz, Mexičan je po vítězství už pouhé dva body za Charlesem Leclercem a nic nenasvědčuje tomu, že by letos Red Bull neměl mít tabulkový double, a to navzdory faktu, že se nepodaří překonat rekordní počet vítězství v jedné sezóně (19 triumfů Mercedesu v roce 2016).

No a Hamilton bude doufat, že jeho nos nezačne znovu hnisat, protože právě kvůli (nebo díky?) tomu se svého šperku nemusel pro tuto Grand Prix vzdát. Kdo se musí mít na pozoru, je Mercedes. Ten špatně toto Hamiltonovo rozhodnutí (podpořené lékařskou zprávou) vykomunikoval s komisaři a do formuláře pravděpodobně už dopředu uvedl, že Hamilton pojede bez piercingu. Administrativní chyba za 25 tisíc eur...

Král víkendu

Matka příroda – Ještě Bernie Ecclestone si před patnácti lety vymyslel závod v srdci malého asijského tygra, a to rovnou pod umělým osvětlením. Zatímco lidé spolehlivě umí poručit tmě, počasí naprogramovat stále nedovedou. V Singapuru ale nešlo jen o průtrž mračen, která znamenala odklad startu. Samotný okruh, tentokrát po dvouleté odmlce způsobené covidem totiž dostal na mnoha místech nový asfalt, který navzdory všem očekáváním osychal a zahříval se velmi, velmi pomalu, a tak se taktické manévry přes boxy vůbec nekonaly.

Potlesk publika

Fernando Alonso – V Monze vyrovnal rekord Kimiho Räikkönena v počtu odjetých závodů F1 a v Singapuru měl Icemana překonat. A to se povedlo. Kulatý rekord 350 absolvovaných závodů se jistě podaří navýšit, ať už letos nebo příští rok u Astonu Martin. Ačkoliv se Alonso netajil tím, že jej vábí trojkoruna motorsportu (vítězství v Grand Prix Monaka, v závodě 24 hodin Le Mans a v závodě Indy 500), pro nejbližší dobu se pokus o dobytí amerického dílku skládačky odkládá a dvojnásobný mistr světa F1 zůstává poptávaným jezdcem. I když v Singapuru odstoupil, odstoupil ne vlastní vinou (motor) a navíc z velmi solidního pátého místa.

Potlesk ale může být i symbolický – právě v Singapuru se v roce 2008 Alonso zapletl do obřího skandálu s fingovanou havárií jeho týmového kolegy Nelsona Piqueta juniora. Ten sice tvrdil, že Alonso by za normálních okolností nejel riskantní strategii, kterou de facto zachránil pouze výjezd safety caru po bouračce, jenže spoluúčast, ba ani vědomí o chystaném incidentu nebyla Alonsovi prokázána, a tak mohl v královně motorsportu jezdit "vesele" dál. Nelze ale nezmínit, že tehdejší šéf Renaultu Flavio Briatore byl letos jmenován ambasadorem série a tehdejší šéfinženýr stáje Pat Symonds je hlavním technickým komisařem šampionátu. Asi platí pořekadlo, že pytlák je nejlepším hajným...

Plusové body

Sergio Péréz – Zvládl start a dostal se před Charlese Leclerca, jel čistě a ustál i pětisekundovou penalizaci za nedodržení maximálního odstupu za safety carem. Pérez od Red Bullu dostal jasný úkol najet na jedničku Ferrari co nejvíc času a to se povedlo znamenitě. Po výhře v Monaku Pérez vyhrál další městský závod, což je vždy bráno jako ukázka mistrovství každého jezdce.

Smolař víkendu

Max Verstappen – "Skorošampion" jel v kvalifikaci své poslední rychlé kolo, když ho Red Bull zavolal zčistajasna do boxů. Skvěle rozjeté kolo, které by s maximální pravděpodobností skončilo ziskem pole position, tak vyšlo vniveč a Holanďan nadával jak špaček. Tým posléze vysvětlil, že na vině bylo malé množství paliva v nádrži, které by vedlo k případné penalizaci Verstappena. Sedmé místo na roštu na okruhu, kde se nepředjíždí snadno, tak bylo velkým zklamáním a matematické potvrzení obhajoby tituly se tak odkládá. 

Manévr víkendu

Dvě kola před koncem se za Lewise Hamiltona pověsil Max Verstappen a diváci zatajili dech. Přestřelky mezi oběma tábory ani po deseti měsících neustávají, tentokrát ale manévr proběhl maximálně čistě. Hamilton, který po závodě přiznal, že Mercedes na mokru ztrácí na konkurenci ještě víc, férově nechal po probrzdění svému rivalovi dost místa a nesnažil se za každou cenu udržet na osmém místě.