Dozvuky GP Ázerbájdžánu: Red Bull si jede vlastní ligu, FIA vyšetřuje sama sebe

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama

Dozvuky GP Ázerbájdžánu: Red Bull si jede vlastní ligu, FIA vyšetřuje sama sebe

Pérez přidal k vítěznému sprintu i plný počet bodů z hlavního závodu.
Pérez přidal k vítěznému sprintu i plný počet bodů z hlavního závodu.@SChecoPerez
Formule 1 nadále trpí dominancí jednoho týmu, pořadím nedokázal zamíchat ani městský okruh v Baku. Sergio Pérez (33) k vítěznému sprintu přidal i plný počet bodů z hlavního závodu a soupeři výkony Red Bullu opět velmi trpce komentují.

"Red Bull si jede svou vlastní ligu," hodnotil neschopnost v závodě konkurovat soupeřům vítěz kvalifikace Charles Leclerc z Ferrari. "Mercedes by mohl sundat své zadní křídlo a Red Bull by byl na rovince stejně rychlejší," dodal George Russell z Mercedesu, který se postaral o možná nejzajímavější – a určitě nejdiskutovanější – moment víkendu.

To když během úvodu sprintu šel ostře do Maxe Verstappena a poškodil mu bočnici. Nizozemec se nakonec před Russela dostal, ale v sedmnáctikolovém závodě ztratil dva body na Péreze. V tom hlavním, třikrát delším, na Péreze ztratil rovněž, a to navzdory tomu, že se po předjetí Leclerca ujal vedení. Výjezd safety caru po kolizi Nycka de Vriese totiž přišel Pérezovi vhod a po své zastávce šel až do konce závodu do čela. Celkem tak z náskoku týmového kolegy stáhnul devět bodů.

Na safety car spoléhali všichni ti, kteří doufali v co nejzajímavější závod. Jenže navzdory použití tvrdších směsí pneumatik se jezdci zodpovědně drželi na trati a zpomalovací vůz se v závodě objevil pouze jednou. Celkové skóre předjížděcích manévrů (s výjimkou pevného startu a předjíždění poškozených či o kolo pozadu jedoucích vozů) činí pouhých 23. Je to stejně jako v loňské VC Ázerbájdžánu a zatím nejméně v dosavadním průběhu sezóny. Tak snad bude na konci týdne v Miami lépe...

Král víkendu

Sergio Pérez  Jak už bylo řečeno, na Verstappena najel Pérez devět bodů a nyní ztrácí pouze šest. Jeho šéf Christian Horner řekl, že jezdci Red Bullu mohou mezi sebou bojovat, dokud jejich zájmy nepřevýší zájmy týmu, ale s podobným tempem může být o poháru konstruktérů rozhodnuto poměrně brzy. Sledovat tvrdé boje mezi týmovými kolegy může být pro publikum přijatelnou náhražkou, tak jako za časů Lewise Hamiltona a Nica Rosberga v Mercedesu.

Sergio Pérez se stal vítězem Velké ceny Ázerbájdžánu.
Sergio Pérez se stal vítězem Velké ceny Ázerbájdžánu.@SChecoPerez

Potlesk publika

Charles Leclerc – Ferrari si od Ázerbájdžánu slibovalo, že bude blíž Red Bullu, což se povedlo jen naoko. Leclerc vystřihl profesorské kolo a poprvé v sezoně vyjel pole position, ale čtvrtý Fernando Alonso navzdory problémům s DRS (tým čistil zadní křídlo lubrikantem, aby se klapka lépe hýbala) v cíli ztratil méně než sekundu. Leclerc se ale letos konečně dostal na stupně vítězů a pro Miami už má Ferrari přivézt balík vylepšení.

Plusové body

McLaren – Modernizovaná podlaha tým z Wokingu posunula do středu tabulky. Stáj McLaren, Lando Norris i celý víkend nevolnostmi sužovaný Oscar Piastri se dostali do poslední části kvalifikace a v závodě na soupeře tolik neztráceli. Sice to tentokrát bylo za méně bodů než v Austrálii, také ale odstoupili pouze dva soupeři, takže deváté a jedenácté místo budiž bráno jako úspěch. Piastri navíc celý víkend jel pod dozorem lékařů, takže to, že udržel soustředění a na místy až nebezpečně úzké trati nechyboval, je velký úspěch.

Smolař víkendu

Alpine – Vůz Pierra Gaslyho v pátek hořel, na autě Estebana Ocona se kvůli zavěšení pracovalo i v parc fermé, a musel tak startovat z boxů. Sportovní ředitel týmu Alan Permane těžko hledal slova, jak hodnotit neúspěšný víkend. Vždyť Oconovi ani nepřálo štěstí a taktika jet co nejdéle na tvrdé směsi pneumatik nevyšla, protože safety car ve druhé půlce závodu vůbec nevyjel.

Alpine podruhé v řadě nebodoval ani s jedním vozem a v tabulce je stejně jako loni touto dobou za McLarenem. V kontextu výsledků se slova šéfa týmu Otmara Szafnauera, že Alpine se chce dostat do boje o druhé (!) místo mezi konstruktéry za dominantním Red Bullem, jeví jako špatný vtip.

Manévr víkendu

Esteban Ocon – Pořádně zatočit volantem nemusel, ale o pozdvižení se postaral. Ocon v nájezdu do posledního kola musel k mechanikům, aby splnil povinnost jednoho pit stopu, ale tou dobou už v uličce stáli fotografové v očekávání finiše závodu.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) kvůli incidentu začala vyšetřovat sama sebe, neboť někteří stewardi prozradili, že tato praxe se stala běžnou. Ocon dle svých slov musel dát nohu z plynu kvůli některým novinářům v rychlé stopě, nikomu se ale naštěstí nic nestalo. Kdo ví, jak by Francouz kličkoval, kdyby stání Alpine bylo v pitlane hned na začátku.