Prognóza sezony 2023 v F1: Verstappen proti všem, šance pro Alonsa a Ferrari s novým šéfem

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama

Prognóza sezony 2023 v F1: Verstappen proti všem, šance pro Alonsa a Ferrari s novým šéfem

Nová sezona F1 odstartuje o víkendu Velkou cenou Bahrajnu.
Nová sezona F1 odstartuje o víkendu Velkou cenou Bahrajnu.Profimedia
Pravidelně od roku 1950 se jezdí seriál mistrovství světa Formule 1. Letošní 74. edice nabízí spoustu zajímavých příběhů. Obhájce titulu Max Verstappen (25) z Red Bullu usiluje o třetí triumf v řadě, velcí rivalové od Ferrari mají nového šéfa a po dlouhých letech se opět pojede v Las Vegas.

Jak zvládnou stáje náročnou tour, která má poprvé rekordních 23 dílů a jak zareaguje americké publikum na tři závody v USA? Dokáže sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton přidat další k již rekordnímu počtu 103 vítězství? Nová sezona F1 odstartuje o víkendu v Bahrajnu. Prognózu soutěžního ročníku 2023 připravil pro Livesport Zprávy motoristický expert a komentátor Zdenda Míka.

O hlavním motivu sezony

Připravme se na to, že bude pokračovat pronásledování Maxe Verstapenna, to bude hlavní téma. V testech ukázal sílu a počítá se s tím že je favoritem. Možná to bude opačné, než v loňském roce, kdy Red Bull ztrácel, ale postupně se stal dominantním. Letos se nepředpokládá, že by měla stáj na začátku problémy, ty ale mohou přijít v průběhu roku. Red Bull má trest za překročení rozpočtového stropu a nebude moci tolik testovat.

O Verstappenově motivaci

Jen čtyři piloti v historii dokázali vyhrát tři po sobě jdoucí ročníky – Juan Manuel Fangio, Michael Schumacher, Sebastian Vettel a Lewis Hamilton. Verstappen rozhodně má potenciál na to, aby se stal pátým v téhle společnosti. Už loni vyhrál 15 ze 22 závodů a Red Bull má stále nejsilnější auto. Jde ale i o týmovou podporu. Může stát, že to v Red Bullu bude skřípat a Sergia Pereze, který měl s Verstappenem loni velké rozepře, nahradí Daniel Ricciardo. Ten se do Red Bullu vrátil jako rezervní jezdec a je připraven kdykoliv zaskočit.

O šancích Ferrari

Je to velké téma. Přichází Fred Vasseur. Z historie se ví, že je to obrovský dříč a cílevědomý chlap. Ferrari má zároveň po dlouhé době někoho, kdo nepochází přímo z prostředí stáje, od konce Schumacherovy éry tým vždy vedli lidé, kteří vzešli z Maranella. Vasseur přišel zvenku, má zkušenosti z Renaultu a ze Sauberu a Alfy Romeo, a uvidí se, jak hodně to dá dohromady. Bude se jistě řešit pozice pilotů, Vasseur tvrdí, že má dva stejně dobré jezdce, ale nakolik to bude Ferrari ctít, se uvidí. Carlos Sainz už má taky velké ambice a Vasseur má přece jen daleko blíž k Charlesu Leclercovi. Budou spolupracovat už potřetí, má ho skoro jako svého syna.

O návratu do Las Vegas

Velká cena Las Vegas je rozhodně pozitivem. Uskuteční se díky tomu tři závody během jedné sezony v USA, to nikdy dřív nebylo a je to jen potvrzení toho, že Liberty Media odvádí dobrou práci a že F1 přibližuje americkému publiku. Bude to logisticky náročné, staří pardálové jeětě pamatují třeba jen 15-16 závodů za rok, ale že se pojede další závod, je pro fanoušky jen plus. Je jiná doba, jsou jiné možnosti. Každopádně v Las Vegas už se v minulosti dvakrát jelo, v osmdesátých letech se závod jmenoval Caesars Palace Grand Prix podle hotelu, okolo kterého byl městský okruh vytyčený. Jezdcům se tam moc nelíbilo, tentokrát to asi bude jiné. Nyní má Amerika větší předpoklady F1 přijmout i díky populárnímu netflixovému seriálu Drive to Survive.

O Lewisi Hamiltonovi

Řeší se to, jestli ještě může přidat ke 103 vítězstvím nějaké další. Před sezonou bylo tématem, zda vůbec prodlouží kontrakt. Ale počítá se s ním a určitě další vítězství přidat může. Třeba i proto, že Mercedes loni jeden závod vyhrál. Ale jestli bude slavit právě on, to je otázkou. Už loni získal pro stáj víc bodů George Russell a Hamilton nonšalantně řekl, že je mu to jedno, protože se stejně nejede o titul. Nebylo by ani velkým překvapením, kdyby po skončení sezony odešel.

O Fernandu Alonsovi

Je sice nejstarší, je mu 41 let, ale loni byl s přehledem v TOP 10. Letos má za jistých okolností šance i na TOP 5, má potenciál jezdit na stupně vítězů. Má v sobě pořád energii a chuť, dostal dvouletý kontrakt, a to není známka toho, že by rok za rokem odkládal důchod. Rozhodně tam není od toho, aby si jen vozil zadek. Aston Martin bude hodně silný, podle testů vypadá na to, že je pátou nejrychlejší stájí. Společně s Alpine bude bojovat o 4. místo v Poháru konstruktérů, a právě díky Alonsovi, který má jezdecké zkušenosti, to bude pěkná bitva.

O nováčcích

Letos jsou tři a vzpomeňme, že v roce 2019 se jiná trojka nováčků – Lando Norris, Alex Albon a George Russell – hodně rychle zabydlela. Oscar Piastri má za sebou fantastickou juniorskou kariéru a talentem je přirovnávaný k Lewisi Hamiltonovi.

Nyck De Vries vlastně úplným nováčem není, je mu už 28 let, loni už zaskočil za nemocného Albona a hned vybojoval dva body za deváté místo. A pak je tam Logan Sargeant, toho si Williams vychovával ve své akademii, a i když je to momentálně nejslabší tým, tak vsadil právě na Američana. Svou roli hrálo i to, že Mick Schumacher hodně boural, což menší týmy stojí spoustu peněz, a možná i proto Schumi junior nakonec přímou účast v letošní F1 nezachránil ani u Williamsu – kdyby Sargeant nevyjel potřebné body pro superlicenci, s největší pravděpodobností by jel.