Dozvuky GP USA: Verstappen jubilantem, nepovedené kvalifikaci navzdory

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama

Dozvuky GP USA: Verstappen jubilantem, nepovedené kvalifikaci navzdory

Max Verstappen a číslo 1. V této sezoně nerozlučná dvojka.
Max Verstappen a číslo 1. V této sezoně nerozlučná dvojka.Profimedia
Když Maxi Verstappenovi (26), který byl dosud jedním z nejlepších jezdců co do dodržování limitů tratí, po kvalifikaci na okruhu v Austinu škrtli nejlepší čas (stačil by na pole position), jenom se pousmál. "Neděle bude díky tomu o něco zábavnější," pronesl a svým slovům dostál. V závodě musel předjíždět a ze šestého místa nakonec vyhrál. Získal tak jubilejní 50. vítězství v kariéře.

Tento milník zatím pokořili pouze čtyři další jezdci – Alain Prost (51), Sebastian Vettel (53), Michael Schumacher (91) a Lewis Hamilton (103). Přitom pouze Schumacherovi se povedlo této mety dosáhnout rychleji, a to v roce 2001, kdy si jel pro svůj čtvrtý titul a padesátý triumf v závodě Grand Prix zapsal při svém 153. startu. Verstappen v neděli vyrazil do svého 181. závodu.

Z pohledu taktiky to byla zajímavá podívaná. Zatímco v sobotu Verstappen Hamiltonovi během 19 kol pohodlně ujel, tentokrát tým řešil podivnou odezvu brzdového pedálu a Verstappen tak projížděl Okruhem Amerik velmi obezřetně a před sebou jedoucího Hamiltona v prvním stintu nijak nestíhal. Red Bullu nehrálo do karet ani to, že Lando Norris získal velmi brzy vedení v závodě a jízda v jeho tempu byla asi o něco rychlejší, než kdyby v čele zůstal Charles Leclerc. Mnozí také poukazovali na to, že Red Bull podobně jako v Singapuru opatrně přistoupil k nastavení podvozku, aby neriskoval přílišné opotřebení podlahy, což nakonec vedlo k diskvalifikaci Hamiltona a Leclerca.

Dřevená podlaha monopostů musí mít před startem tloušťku 10 milimetrů (s tolerancí 0.2 milimetru) a po závodě vinou opotřebení nesmí její síla klesnout pod 9 milimetrů. V minulosti kvůli přílišnému opotřebení o jedno vítězství přišel Michael Schumacher, který v roce 1994 musel trofej za GP Belgie přenechat Damonu Hillovi. Po Austinu se kontrolovaly podlahy pouze u čtyř vozů, Verstappen a nakonec druhý Lando Norris u komisařů prošli. FIA tak čelí kritice, že mezi zbývajícími 13 vozy, které nakonec dojely do cíle, teoreticky mohly být i další, které by limit nesplnily. Kontrola podlah navíc přišla velmi pozdě (cca hodinu a půl) po závodě, kdy už týmy nemohly podat případné protesty, které by vedly ke kontrole podlah všech vozů...

KRÁL VÍKENDU – Max Verstappen

Nejen, že vyhrál závod Královny motorsportu popadesáté, rovněž vyrovnal svůj loňský rekord v počtu vítězství v sezoně (15). Tentokrát to ale bylo v 18 závodech a při 83% úspěšnosti má Verstappen nakročeno k zisku dalšího rekordu. Ten stále drží Michael Schumacher, když v roce 2004 vyhrál 13 závodů z 18 (72.2 %). Ve zbývajících čtyřech závodech tedy stačí Maxovi jednou vyhrát a alespoň o půl procenta německou legendu překoná.

PLUSOVÉ BODY – Williams

Bylo to po diskvalifikacích dvou soupeřů před nimi, nicméně Alex Albon a premiérově také Logan Sargeant dojeli na bodech. Ztráta Williamsu na šestý Alpine je obrovská (74 bodů), ale náskok deseti bodů na Alfu Romeo je v souboji o krále zbytku pole víc než dobrý.

POTLESK PUBLIKA – Juki Cunoda

Do týmové garáže se mu vrátil miláček publika Daniel Ricciardo, který hned zabodoval s pořádnou texaskou image. Cunoda byl ale tím, kdo bodoval na trati. Japonec měl sice štěstí, že ze závodu odstoupil Fernando Alonso a tým tak měl prostor pro nazutí měkké sady pneumatik před koncem závodu, útok na nejrychlejší kolo ale zvládnul a poprvé v kariéře zapsal tento dílčí úspěch.

SMOLAŘ VÍKENDU – Fernando Alonso

V pátek skončila jeho šňůra postupů do poslední části kvalifikace – vlastně nepostoupil ani do Q2. Aston Martin kvůli přehřívání brzd doplatil na málo natestovaných kol v trénincích a Alonso nakonec jel se starší specifikací podlahy, zatímco Lance Stroll měl pro porovnání podlahu novou. Navzdory startu z boxů se Alonso dostal na body, ale poškozený podvozek znamenal konec další série – Španěl odstoupil a poprvé v sezoně nedojel, přitom dosud pokaždé bodoval.

MANÉVR VÍKENDU – Esteban Ocon vs. Oscar Piastri

Hned v prvním kole se Esteban Ocon dostal před týmového kolegu Pierra Gaslyho a v sekvenci rychlých zatáček se na krajana soustředil až příliš. To, že ho venkem objíždí Oscar Piastri, zjistil až ve chvíli, kdy kontakt byl neodvratitelný. Sice oba chvíli pokračovali, ale Ocon později odstoupil kvůli poškozenému zavěšení a Piastriho zastavil únik chladící kapaliny.