Dozvuky GP: Malá Velká cena Japonska byla jednoznačnou kořistí Red Bullu

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama

Dozvuky GP: Malá Velká cena Japonska byla jednoznačnou kořistí Red Bullu

Stáj Red Bull byla v Japonsku bez konkurence.
Stáj Red Bull byla v Japonsku bez konkurence.Profimedia
Max Verstappen (25) je podruhé mistrem světa a znovu jsou tu spekulace mnoha fanoušků. Jenže tentokrát naštěstí jde jen o správné vysvětlení výsledků, kdy se body ze Suzuky nijak nekrátily – ostatně proti letošní dominanci Holanďana nemá výtky nikdo. Verstappen vyhrál dvě třetiny dosud odjetých letošních závodů a úplně popřel rčení, že je těžké titul získat, ale mnohem těžší je ho obhájit.

Více než dvouhodinový odklad restartu závodu nepřišel nikomu vhod a mnozí se začali – naprosto oprávněně – ptát, proč Pirelli vyrábí pneumatiky do mokra, když při dešti se znovu nezávodí. Jezdci totiž nejprve odstartovali na přechodných gumách.

Kolize Carlose Sainze sice všechny přinutila pro restart závodu nazout pneumatiky s modrým proužkem, ale už brzy se ukázalo, že podmínky byly opět spíše smíšené. Časový limit tří hodin pro celou Grand Prix tak ve finále z jízdy udělal čtyřicetiminutový sprint, kdy jen pár vozů zkoušelo taktiku na dva pit stopy.

O japonském závodě se ale mluvilo především v souvislosti s incidentem Pierra Gaslyho, který ve vysoké rychlosti přes 200 kilometrů za hodinu míjel o necelé tři metry traktor s jeřábem. Návrat japonského klání do kalendáře po dvou koronavirových absencích je fajn, otázkou ale zůstává, nakolik si místní pořadatelé dokáží zajistit klidný průjezd monopostů na trati, na níž se zrovna pohybuje těžká technika a traťoví maršálové.

Zpomalené záběry totiž ukázaly, že Gasly do inkriminovaného sektoru vjížděl pod vlajkou žlutou a nemusel tedy tolik zpomalit. Je otázkou, nakolik jde o chybu provozovatelů okruhu a nakolik se na ředitelství závodu loudali s červenou. Naštěstí to dobře dopadlo.

Král víkendu

Red Bull – Uvést jen Maxe Verstappena by bylo málo. Jistě, Holanďan se podruhé stal mistrem světa, ale Sergio Pérez potvrdil rychlost ze Singapuru a stíhací jízdou v závěru zajistil pro rakouskou stáj už pátý double v sezoně. Pokud ponecháme diskuze o možném porušení rozpočtového stropu stranou, Red Bull míří k vítězství v poháru konstruktérů a Pérez má na to udržet nově nabytou druhou příčku mezi jezdci před Charlesem Leclercem. Kdyby se podařilo ve zbývajících Velkých cenách zajet podobné výsledky, Red Bull by vyrovnal fantastickou sezonu Ferrari 2002, ačkoliv tento zápis je až na čtvrtém místě v historických tabulkách (za McLarenem v roce 1988 a Mercedesem v letech 2014 a 2015).

Potlesk publika

Sebastian Vettel – "Rozlučkové turné" čtyřnásobného mistra světa se nemohlo obejít bez japonské Grand Prix. Vettel Zemi vycházejícího slunce a zdejší trať miluje. A to natolik, že upřímně přiznal, že zatímco u ostatních závodišť mu bylo skoro jedno, zda-li jsou v letošním kalendáři, na Suzuku se těšil. Vettel se poprvé od červnového závodu v Baku dostal do poslední části kvalifikace a když se po restartu závodu jako jeden z prvních vypravil pro pneumatiky do přechodných podmínek, v jednu chvíli dokonce držel nejrychlejší kolo závodu. Nakonec o něj sice přišel (a jeho posledním zápisem tohoto typu je Grand Prix Belgie 2019), ale publikum si šestým místem rozhodně získal. A možná ne naposled – v rozhovoru ještě před startem zmínil, že i v budoucnu by rád do Suzuky jel, alespoň jako rezervní jezdec s malinkou šancí se ještě jednou postavit na rošt v Japonsku.

Plusové body

Nicholas Latifi – Z devatenáctého místa na roštu skončit devátý, to je kumšt bez ohledu na jméno pilota. Jistě, Latifi neměl po restartu závodu co ztratit a spolu s Vettelem rychle nazul přechodné pneumatiky, ale i tak si při pouhých dvou odstoupeních v závodě dojel pro své první letošní body. Kanaďan, který od léta ví, že jeho kariéra v F1 končí, tak ukázal, že pořád má rychlost a především se už znovu nebojí. Po kolizi během loňského finále v Abú Zabí totiž čelil mnoha výhrůžkám od frustrovaných fanoušků a letos přiznal, že některé incidenty ho rozhodily natolik, že nebyl schopen pořádně věřit autu i sobě. Každé další plus tak budiž náplastí na duši pro 27letého jezdce, který je na internetu terčem různých posměšků.

Smolař víkendu

Pierre Gasly – Těžko říct, zda-li krátce před víkendem oznámený přestup k Alpine bude smůlou či nikoliv, ale i během samotné Grand Prix měl Gasly velkou smůlu. Bourající Sainz totiž na trať vymrštil kus reklamního banneru a ten zůstal zaklíněn v přední části Gaslyho monopostu jako pluh silničářského auta. Nebýt toho, Gasly by nemusel do boxů a ve snaze dohnat ztrátu by se na trati málem nepotkal s traktorem, který měl Španělovo auto odtáhnout. Smůla v kontextu toho, že se Francouz možná znovu narodil (všichni si pamatují fatální srážku Julese Bianchiho s traktorem právě v Japonsku před osmi lety) není velká, ale... nemuselo se to stát. Gasly za vyšší rychlost pod červenou vlajkou dostal 2 trestné body a 20 sekund penalizace (které ale nic nezměnily na tom, že stejně nebodoval), kterými ředitelství závodu stylem chytré horákyně udělilo trest zakrývající svou možnou vinu, který ale nic neřešil. Nyní má sedm bodů z dvanácti, což snad do příštího května vydrží (to se mu budou škrtat dva nejstarší body z Grand Prix Španělska).

Manévr víkendu

Ve dvacátém kole se Lewis Hamilton snad nejblíže přiblížil Estebanu Oconovi a v legendární zatáčce "na srdce" 130R se pustil do útoku. Ten sice nevyšel, ale pohled na dva těsně vedle sebe jedoucí monoposty řítící se vysokou rychlostí zatáčkou, obalené do mírné mlhy nad osychající tratí a ozářené červeně blikajícími zadními světly a jiskrami od podlahy Oconova vozu byl hodný zapamatování. Plus jsme si po nějaké době opět připomněli, co by F1 byla bez systému DRS – kvůli počasí bylo sklápění zadních křídel zakázáno a Hamilton se až do konce závodu nedokázal před soupeře dostat.