Michek se na Dakaru posunul na 9. místo, novým lídrem je Brabec. Prokop výrazně ztratil

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama

Michek se na Dakaru posunul na 9. místo, novým lídrem je Brabec. Prokop výrazně ztratil

Aktualizováno
Martin Michek se posunul v průběžném pořadí.
Martin Michek se posunul v průběžném pořadí.Profimedia
Motocyklový jezdec Martin Michek (35) zajel desátý čas v dnešní první etapě Rallye Dakar a na 10. místo se posunul i v průběžném pořadí. Novým lídrem je Ross Branch (37) z Botswany. Mezi kamiony byl z početné české skupiny nejrychlejší Jaroslav Valtr starší (54), který obsadil třetí místo, Aleš Loprais (43) byl čtvrtý a Martin Macík (34) osmý. V kategorii automobilů výrazně ztratil Martin Prokop (41), který byl o téměř 50 minut pomalejší než vítězný Belgičan Guillaume de Mevius (29).

Zatímco v prologu na závodníky čekalo jen 27 km měřeného testu, dnes museli absolvovat 414 "ostrých" kilometrů. Nejrychlejší čas na trase mezi Úlou a Hanakíjí zajel tovární jezdec Hondy a vítěz Dakaru z roku 2020 Brabec. Druhý byl s odstupem 25 sekund jeho krajan Mason Klein, třetí skončil Bradley Cox z JAR.

Pětatřicetiletý Michek, který se umístil v prologu jedenáctý, byl dnes na jednom z kontrolních bodů i pátý. Nakonec skončil s odstupem 6:18 minuty devátý. "Byla to hrozná speciálka. Endurákům se to asi líbilo, mně ale tenhle terén nejde a vycucává mě. Když jsem viděl, jak jsou všude rozházené šutry, kamenité cesty, prostě šílené...," uvedl Michek.

Jezdec týmu Orion Moto Racing Group se proto snažil jet opatrně. "Dával jsem si hrozného majzla. Viděl jsem několik kluků, jak leží podél trati. Když vám to na kamenech jednou nevyjde, tak to dopadne ošklivě," řekl Michek, který také jednou upadl. "Pak jsem musel trochu zvolnit. Jinak jsem do toho dal maximum," dodal.

Do cíle dojeli i všichni ostatní čeští motocyklisté. Milan Engel byl 24. a posunul se na průběžné 25. místo, Dušan Drdaj byl 37. a druhý mezi nováčky. "Pro mě byla první etapa Dakaru tím nejhorším, co jsem kdy na motorce absolvoval. První půlka mi šla, hodně soupeřů jsem předjížděl. Ale před tankovačkou jsem zabloudil na nějakých 20 kilometrů, ještě jsem upadl," líčil Drdaj.

Výsledky Dakaru-motocykly

Prokop nabíral ztrátu

Mezi automobily byl v prologu Prokop devátý, dnes ale postupně nabíral ztrátu a nakonec byl o 49:17 minuty pomalejší než De Mevius, který si připsal premiérový etapový triumf na Dakaru v kariéře. Jen 43 sekund pomalejší než Prokop byl Tomáš Ouředníček.

"Musím říct, že to byl mazec. Pokud by všechny etapy byly takové, tak by to bylo maso a turbo (motor) by mi bylo k ničemu. Rozhodně to nebylo o rychlosti, ale brutus kameny. Bohužel jsme udělali dva defekty na sto kilometrech a to nejhorší nás čekalo. Do cíle jsme pak museli jet 300 kilometrů fakt pomaličku," uvedl Prokop. Zpomalit musel proto, že další rezervu už neměl. "Kdybychom prorazili další kolo, byl by konec. Museli jsme to obětovat," vysvětlil.

Ztráceli ale i favorité. Obhájce prvenství Násir Attíja z Kataru byl dvaadvacátý s odstupem téměř 25 minut, jen o dvě místa před ním skončil devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb z Francie.

Výsledky Dakaru-automobily

Macík: Bylo to rychlé a technické

Kamiony absolvovaly zkrácenou trať a nejlepším z Čechů byl Valtr starší, který nakonec zaostal za obhájcem prvenství Janusem van Kasterenem z Nizozemska o 11:32 minuty. A to i přesto, že bojoval s technickými problémy a nedostatečným výkonem.

"Babička tatřička nás ale se svým užvejkaným podvozkem zachránila. Na dvacátém kilometru nám klekla naftová pumpa, takže jsme museli zastavit a nějak to opravit. Pak jsme ale měli maximálku tak 120 a musel jsem se s tím naučit pracovat," uvedl jezdec týmu Tatra Buggyra ZM Racing. Podotkl, že kdyby podobné problémy neměl, byl by vyhrál. "To k tomu ale patří," řekl Valtr starší.

Macíka přibrzdil defekt a následně předjíždění pomalejších buggyn. "Bylo to rychlé a technické, takže jsme museli jet hlavou. Jak jsme vyjeli z kamenů, šlápli jsme na plyn, abychom dohnali čas, který jsme ztratili kvůli výměně gumy. Našli jsme pár zkratek a předjeli jsme De Baara, takže za nás nakonec poměrně spokojenost," uvedl Macík v tiskové zprávě.

V čele by měl být obhájce prvenství Janus van Kasteren z Nizozemska, který byl o čtyři minuty rychlejší než krajan Gert Huzink. Valtra dělilo od vítězství sedm minut.

Výsledky Dakaru-kamiony