Kdo je kdo na startovním roštu Formule 1: Představení týmů a pilotů sezony 2023

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama

Kdo je kdo na startovním roštu Formule 1: Představení týmů a pilotů sezony 2023

Red Bull je favoritem nové sezony formule 1.
Red Bull je favoritem nové sezony formule 1.Profimedia
Nová sezona Formule 1 odstartuje víkendovou Velkou cenou Bahrajnu. Dvacítka jezdců, deset týmů – Livesport Zprávy představují startovní pole nového soutěžního ročníku. Max Verstappen (25) z Red Bullu bude usilovat o mistrovský hattrick, Ferrari má nového šéfa, na startu jsou stále ikony Fernando Alonso (41) a Lewis Hamilton (38) a po osmi letech se vrací pilot z USA.

RED BULL

Tým loňských vítězů před testy ukázal pouze maketu svého závodního náčiní a více hovořil o partnerství s Fordem. Zneklidnění fanoušci si ale během testů mohli oddechnout, Red Bull byl nejrychlejší. Jak ho ovlivní trest za nedodržení rozpočtového stropu v podobě méně času v aerodynamickém tunelu se teprve ukáže.

#1 Max Verstappen (Nizozemsko, 25 let)

Dvojnásobný mistr světa v závěru minulé sezóny ustál kontroverze ohledně neshod s týmovým kolegou a při návratu Daniela Ricciarda k týmu ví, že Pérez bude tím, kdo je pod tlakem. Max je znovu jasný kandidát na titul šampiona.

#11 Sergio Pérez (Mexiko, 33 let)

V testech byl nejrychlejší, ale řada komentátorů zmiňuje potenciální výměnu s Ricciardem v případě slabších výsledků. I v kurzech na titul je Pérez posledním z šestice jezdců tří předních týmů.

FERRARI

Po sérii představení monopostů se hovořilo především o stroji z Maranella. Ferrari strhlo pozornost na sebe, a to i angažováním nového šéfa Frédérica Vasseura. Bývalý šéf Renaultu a Sauberu / Alfy Romeo má potenciál dovést tým po 15 letech zpět do čela.

#16 Charles Leclerc (Monako, 25 let)

Vyhrál los a jako první během prezentace usedl za volant SF-23. Loni poměrně brzy ztrácel na Verstappena a nakonec těsně udržel druhé místo před Pérezem, letos by to mohlo být lepší.

#55 Carlos Sainz (Španělsko, 28 let)

Loni párkrát předčasně opustil závod, ale také podepsal další prodloužení kontraktu a vyhrál svou první Grand Prix. Otázkou je, jak si sedne s novým šéfem, Vasseur totiž v minulosti několikrát pracoval s Leclercem a skvěle s ním vychází.

MERCEDES

V minulosti Mercedesy v rámci úspory váhy sňaly lak a od lesklého hliníku dostaly název "stříbrný šíp". Letos ze stejného důvodu odhalují maximum černého karbonu a vůz, který je relativně dost odlišný od toho loňského, je lakován jen minimálně. Tým přišel o hlavního stratéga Jamese Vowlese, který je nyní šéfem Williamsu.

#44 Lewis Hamilton (Velká Británie, 38 let)

Bude to návrat krále, anebo loučení? Hamiltonovi letos končí smlouva a už mnohokrát se všelijak vyjadřoval ohledně pokračování. Hodně napoví srovnání s týmovým kolegou, který loni vyjel více bodů.

#63 George Russell (Velká Británie, 25 let)

I Russellovi bude dobíhat smlouva, zde se ale samozřejmě předpokládá prodloužení. Nově příchozí Mick Schumacher je totiž spíše jen podporou pro testování, než reálnou hrozbou vítězi loňské GP Brazílie.

ALPINE

Francouzský tým se loni hodně trápil a až ke konci roku potvrdil předpoklady a utekl bodově McLarenu. Přišel ale o služby Alonsa a vlastně i Piastriho, s nímž v Enstonu možná až příliš sebejistě počítali. O konsolidaci pozic se u francouzského týmu mluví léta a možná až letos na ně dojde.

#31 Esteban Ocon (Francie, 26 let)

Poté, co loni i dílem štěstí bodově překonal Alonsa, několikrát svůj "úspěch" náležitě připomenul. Tentokrát ale bude mít po boku kolegu, s nímž ho navzdory společným začátkům pojí letitá rivalita, ostatně spolu několikrát v minulosti kolidovali.

#10 Pierre Gasly (Francie, 27 let)

Gasly ví, že pro Alpine byl možná až třetí volbou. Alpha Tauri mu dalo velkoryse zelenou hned po dojezdu minulé sezony. Čtyři roky od neúspěšné mise u Red Bullu dostává druhou velkou šanci u týmu, od kterého se rozhodně očekávají výsledky.

McLAREN

I na oranžových monopostech "prosvítá" černý karbon, ale stáj z Wokingu bude určitě znovu vidět především zásluhou svých jezdců. Ti tvoří nejmladší dvojici v paddocku, a tak je otázkou, nakolik pomohou při návratu na vrchol. Loni bylo páté místo objektivním maximem.

#4 Lando Norris (Velká Británie, 23 let)

U McLarenu strávil už čtyři závodní roky a aktuálně má jako jeden ze tří pilotů kontrakt ještě na tuto a dvě další sezony. Loni hodnotil jediné pódium a sedmé místo jako neúspěch, po testech letos dokonce údajně bouchnul pěstí do zdi…

#81 Oscar Piastri (Austrálie, 21 let)

Přišel, viděl a zvítězil ve Formuli 3 i Formuli 2, u Alpinu ho ale nechali rok čekat s neurčitým příslibem závodní sedačky pro letošní sezonu. Ještě než Andreas Seidl z týmu odešel, dal mu lákavou nabídku, a tak Oscar vystřídal krajana Ricciarda.

ALFA ROMEO

Tým loni zářil v úvodu sezony, druhá půlka už byla bídná. Na vyprázdněné místo šéfa z McLarenu Andreas Seidl, který má stáj připravit na novou éru. Audi si totiž po odmítnutí ze strany McLarenu vybralo právě někdejší Sauber jako tým, s nímž spojí své angažmá ve Formuli 1.

#77 Valtteri Bottas (Finsko, 33 let)

Třetím časem v posledním dni testů všechny šokoval a potvrdil svou kvalitu. Stejně jako Norris má kontrakt do roku 2025 a zdá se, že jej využije až do konce. Tou dobou bude Audi klepat na dveře a už teď se Bottas nechal slyšet, že chce být u toho.

#24 Guanyu Zhou (Čína, 23 let)

V minulé sezoně coby nováček všechny příjemně překvapil svou čistou jízdou bez mnoha chyb. Letos mu dobíhá kontrakt u týmu, a tak bude jistě pod tlakem.

ASTON MARTIN

Jednoho exmistra světa u týmu vystřídal druhý a testy dopadly skvěle. Kromě Alonsa testoval i Felipe Drugovich, neboť Stroll utrpěl zranění ruky při cyklistickém tréninku. Hovoří se o tom, že vynechá minimálně první závod roku a tým už kontaktoval i Sebastiana Vettela, který ale měl nabídku záskoku odmítnout.

#14 Fernando Alonso (Španělsko, 41 let)

U britské stáje podepsal dvouletý kontrakt a stále působí dravým dojmem. Však také řekl, že na méně než sto procent by toho nešel. I když je třetí titul utopií, Alonso může zcela reálně pozdvihnout Aston Martin na pozici nejlepšího týmu mimo TOP 3.

#18 Lance Stroll (Kanada, 24 let)

Kdy bude schopen závodit ví možná jen on sám. U týmu s ním ale počítají a po určitém zklamání v minulé sezóně bude chtít syn spolumajitele týmu bodovat alespoň tak, jako za časů Racing Pointu.

HAAS

S čím dál víc se snižujícím rozpočtovým stropem může být Günther Steiner spokojen. Loni se jeho tým odrazil od bezbodového dna a předskočil hned dvě stáje, v testech se Magnussen sedmým místem postaral o senzaci. Otázkou je, zda-li věčný čekatel na stupně vítězů Hülkenberg je správnou volbou na místo po Schumacherovi.

#20 Kevin Magnussen (Dánsko, 30 let)

Letos to bude deset let, co vyhrál Světovou sérii Renault a řekl si o sedačku v McLarenu. Po sérii transferů se napodruhé u Haasu našel a loni dokonce vyhrál kvalifikaci na GP Brazílie.

#27 Nico Hülkenberg (Německo, 35 let)

Návrat "Hulka" do F1 po třech letech sporadických startů je pikantní věc sama o sobě, tím spíš, když bude sdílet garáž s Magnussenem, který ho v minulosti vulgárně odpálkoval po stížnosti na nesportovní chování.

ALPHA TAURI

Pád ze šestého na deváté místo v poháru konstruktérů juniorku Red Bullu citelně ovlivnil. Tým nyní dostává z vysílacích práv o 100 milionů dolarů méně než mateřská stáj a spekuluje se, že buď se zlepší výsledky, nebo přijdou na řadu tvrdá opatření. Přesunem do Británie počínaje, prodejem potenciálním zájemcům konče.

#22 Yuki Tsunoda (Japonsko, 22 let)

I pokud si Red Bull tým propagující jeho oděvní značku ponechá, japonský talent to do budoucna nebude mít jednoduché. Sám šéf tým Franz Tost se nechal slyšet, že Tsunoda musí letos zabrat a vyjet hodně bodů, loňských dvanáct bylo po čertech málo.

#21 Nyck de Vries (Nizozemsko, 28 let)

Stal se šampionem Formule 2, nuceně zamířil do Formule E, kde vyjel titul mistra světa a po působivém a bodovaném debutu u Williamsu se konečně dočkal angažmá v královně motorsportu. Zatím jen u Alpha Tauri, ačkoliv je odchovancem Mercedesu.

WILLIAMS

Josta Capita v čele vystřídal James Vowles a tým se netají snahou začít pravidelně útočit na body. Předsezonní testy ale zatím spíše potvrzují opak, navíc po odchodu vysmívaného Nicolase Latifiho přichází jezdec, který loni na poslední chvíli vyjel potřebné body pro zisk superlicence FIA.

#23 Alexander Albon (Thajsko, 26 let)

Nováček roku 2019 se loni po roční pauze vrátil do kokpitu a i když to bylo "jen" do Williamsu, zdá se, že je spokojen. S týmem si rozumí a loni oslavoval každý ze tří dojezdů v desítce. Tradiční stáji chce pomoci vrátit se alespoň důstojně do středu pole.

#2 Logan Sargeant (USA, 22 let)

Sargeant je prvním Američanem, který se od roku 2015 podívá do závodu Formule 1. Podle prvních plánů měl letos ještě závodit "o patro níž", ale povedený závod v Británii znamenal (možná uspěchanou) změnu a letošní angažmá v týmu z Grove.