Představujeme týmy F1 pro rok 2024: Alpine, Williams, Visa Cash RB, Sauber a Haas

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Představujeme týmy F1 pro rok 2024: Alpine, Williams, Visa Cash RB, Sauber a Haas
Alpine v létě prošla změnou ve vedení.
Alpine v létě prošla změnou ve vedení.AFP
Nová sezona seriálu mistrovství světa formule 1 startuje během prvního březnového víkendu. Livesport Zprávy přináší velký přehled druhé poloviny pole týmů a jezdců. Zašlou slávu chce oprášit legendární značka Williams, která už vloni dělala pokroky, na své první pódium stále čeká Haas a na startu je i jedno nové jméno stáje.

Alpine

#31 Esteban Ocon (Francie)

#10 Pierre Gasly (Francie)

Motor: Renault E-Tech RE24

Šéf týmu: Bruno Famin (Francie)

Tým, který v roce 2021 navázal na éru Renaultu, dokázal vloni skončit na šestém místě v hodnocení Poháru konstruktérů. Za úspěchy se ale jistě dala považovat dvě pódia. Ocon se dostal na stupně vítězů v Monaku a Gasly v Zandvoortu.

V průběhu sezony se ale ve stáji děly dramatické změny: během červencové Velké ceny Belgie byli propuštěni šéf týmu Otmar Szafnauer i sportovního ředitel Alan Permane. Viceprezident Alpine Bruno Famin vysvětlil, že za jejich odchodem stojí názorové rozdíly ohledně výkonnosti a plánů do budoucna. 

Francouzská stáj s francouzskými jezdci, která však má sídlo ve Velké Británii, jde nyní do boje s novým vozem. Ten Gasly popsal jako odvážný a agresivní. "Chceme vidět náš tým na špičce, takže na tom budeme pracovat. Cítím se mnohem lépe než před 12 měsíci, kdy jsem sem přišel. Chci se jen posadit za volant vozu a dotáhnout ho na maximum," řekl 28letý jezdec při odhalení monopostu. Podle výsledků testů ale sezona dobře nevypadá, Alpine zřejmě vyladilo svůj vůz ze všech nejhůře.

Williams

#23 Alex Albon (Thajsko)

#2 Logan Sargeant (USA)

Motor: Mercedes-AMG F1 M15

Šéf týmu: James Vowles (Velká Británie)

James Vowles v minulé sezoně opustil pozici šéfa strategie Mercedesu, aby se ujal výzvy vést kultovní britskou stáj. Stal se teprve třetím ředitelem ve 46 let dlouhé historii značky, založené legendárním a nedávno zesnulým Frankem Williamsem. Vowlesův příchod je vnímaný jako skvělý impuls, vozy se zjevně zlepšovaly.

Stáj, která byla na svém vrcholu v 90. letech minulého století, a ve své historii slavila 16 titulů mistra světa (7 mezi jezdci a dalších 9 v Poháru konstruktérů), se vloni pomalu odlepila ode dna. Vyšplhala se na lichotivou sedmou příčku, což je nejlepší výsledek za posledních šest sezon.

Vůz z roku 2023 vykazoval pod Vowlesovým vedením v kvalifikacích a zejména na rovinkách velkou rychlost. Cílem v letošní sezoně je navázat na sedmá místa, která Alex Albon získal v Montrealu a Monze. "Je to zase úplně jiné auto, kterému je potřeba porozumět," vyprávěl thajský pilot po testováních. 

Visa Cash RB

#3 Daniel Ricciardo (Austrálie)

#22 Juki Cunoda (Japonsko)

Motor: Honda RBPTH002

Šéf týmu: Laurent Mekies (Francie)

Podivně divoká historie stáje začala už v roce 1985 pod názvem Minardi. Následně se ale v roce 2006 pod křídly značky Red Bull transformovala do podoby jejího rezervního týmu a stala se zázemím pro mladé jezdce rakouské značky. Nesla názvy Toro Rosso, později AlphaTauri, v letošní sezoně se vrací písmena RB, i když v oficiálním názvu stojí Visa Cash App RB.

Stáj má také nového šéfa, bývalého sportovního ředitele Ferrari Laurenta Mekiese. Ten nahradil zkušeného Franze Tosta, jenž byl v týmu od jeho počátků a během 18 let své kariéry vychoval několikanásobné mistry světa Sebastiana Vettela či Maxe Verstappena.

V loňské sezoně narazila stáj na několik problémů, které vyústily až v osmé místo v pořadí Poháru konstruktérů. Po odchodu Pierra Gaslyho do Alpine dostal šanci nováček Nyck de Vries, který však v 10 závodech ani jednou nebodoval a jeho místo zaujal zkušený Daniel Ricciardo.

Populární Australan si však při havárii zlomil ruku a musel vynechat pět závodů. Ricciardo se nakonec dostal na body až v posledním závodě sezony a v novém ročníku jistě bude chtít ukázat, čeho je schopen. Po svém boku bude mít znovu nejmenšího jezdce celého startovního pole Jukiho Cunodu z Japonska (159 cm), který v týmu působí již čtvrtou sezonu.

Sauber

#77 Valtteri Bottas (Finsko)

#24 Kuan-jü Čou (Čína)

Motor: Ferrari 066/12

Šéf týmu: Alessandro Alunni Bravi (Itálie)

Švýcarský tým, který původně založil v roce 1993 Peter Sauber, prošel před sezonou 2024 změnou identity, neboť v posledních sezónách závodil jako Alfa Romeo. Značka, která vyhrála první Velkou cenu F1 v roce 1950, však neopustila startovní pole zrovna s grácií. Vloni stáj v tabulce Poháru konstruktérů skončila předposlední, přičemž jezdci Bottas a Čou získali ve své třetí sezoně dohromady 16 bodů. Oproti roku 2022, kdy jich posbírali 55, to byl výrazný propad.

Po odchodu Freda Vasseura do Scuderie se stal v minulé sezoně hlavní tváří týmu Alessandro Alunni Bravi. Sauber je s italskou značkou propojený, jeho vozy pohání a bude pohánět až do roku 2026 motor Ferrari. Pak se má stát Sauber novým továrním týmem Audi.

Haas

#20 Kevin Magnussen (Dánsko)

#27 Nico Hülkenberg (Německo)

Motor: Ferrari 066/12

Šéf týmu: Ayao Komatsu (Japonsko)

Americký podnikatel Gene Haas vstoupil do světa formule 1 v roce 2016 a od té chvíle je na startovní listině po dlouhých 30 letech zase čistě americká stáj (i když využívá britského zázemí v Oxfordshire). Jenže věci nejdou, tak jak by měly. 

V loňské sezoně se skoro všechny týmy potýkaly s různými problémy, žádný z nich si ale přesto nevedl tak špatně jako Haas. A to navzdory tomu, že v kokpitech sedí dva relativně zkušení jezdci Kevin Magnussen a Nico Hülkenberg.

Nedávno (v lednu 2024) Haas propustil svého šéfa Günthera Steinera, který se stal kultovní postavou díky hlavní roli v seriálu F1 od Netflixu "Drive To Survive." Ital doplatil na bídnou bilanci loňského roku, jezdci stáje získali pouhých 12 bodů. Jeho funkci vzal technický ředitel Ayao Komacu a jeho úkolem bude restartovat práci v týmu, který stále touží po prvním pódiu.

Livesport Daily #204: Verstappen vyhraje, ale F1 i tak nabídne mnoho příběhů, říká Richtr
Livesport

Představujeme týmy F1 pro rok 2024: Red Bull, Mercedes, Ferrari, McLaren a Aston Martin