Dozvuky GP: Rekordní vítězství Maxe Verstappena ve stínu bojů o střed pole

Reklama
Reklama
Reklama
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Dozvuky GP: Rekordní vítězství Maxe Verstappena ve stínu bojů o střed pole
Závodní víkend přilákal na mexickou GP takřka 400 tisíc diváků.
Závodní víkend přilákal na mexickou GP takřka 400 tisíc diváků.Profimedia
Dvacátý závod sezony dopadl dle očekávání. Red Bull ukázal převahu, Ferrari se trápilo, Max Verstappen (25) opět vyhrál a čtrnáctým triumfem se trhnul od Michaela Schumachera (53) a Sebastiana Vettela (35). S přihlédnutím k tomu, že v posledních čtyřech ročnících před tím letošním zde Holanďan vyhrál, se nemohl divit vůbec nikdo. Sergio Pérez (32) vlastně neměl ani šanci zkusit alespoň doma vyzvat svého týmového kolegu.

Málokdo v Mexiku slavil 60. výročí konání první tamní Grand Prix. Přitom se pokaždé (navzdory dvěma významným přestávkám v letech 1971 až 1985 a 1993 až 2014) jelo v Mexico City, na stejné trati dnes nazvané po bratrech Rodríguezových. Pravda, v roce 1962 to byl nemistrovský závod, kdy se o řízení jednoho stroje dokonce střídali dva piloti, ale právě během první návštěvy královny motorsportu v zemi Aztéků tragicky zahynul mladší z obou bratrů Ricardo. Tak snad příště, mexická metropole v kalendáři ročníku 2023 samozřejmě nemůže chybět.

Ve vysoké nadmořské výšce se potvrdily předpoklady, že Ferrari dojde dech, respektive výkonnostně bude ztrácet na Red Bull a Mercedes. V závodě, v němž téměř celé pole odjelo závod s jedinou výměnou pneumatik, už marranelští neměli moc co vymýšlet. Rozvrstvenost celého pole nejlépe ilustrují rozdíly v cíli: Čtvrtý George Russell na třetího Péreze ztratil lehce přes půl minuty a šestý Charles Leclerc byl posledním, kdo dojel ve stejném kole jako vítěz. Premiérová sezona F1 s novou sadou pravidel se tak zvrhla v příběh středu pole, kde se stále bojuje o každé místo.

Král víkendu

Sergio Pérez – Když ještě před startem víkendu navštívil rodnou Guadalajaru, aplaudovalo mu přes 130 tisíc fanoušků. "Checo" sice vítězství nevybojoval, koneckonců se ani nedostal na druhé místo, odkud by mohl teoreticky doufat v milosrdenství kolegy Verstappena – i když sám řekl, že by o takové premiérové vítězství v domácím závodě nestál. Protože se ale v Mexiku vyhlašují vítězové na bývalém baseballovém stadionu Foro Sol, Pérez se alespoň dočkal největšího aplausu. A ještě stihnul sportovně "umravňovat" mexické publikum, které po příchodu Lewise Hamiltona začalo bučet.

Potlesk publika

Valtteri Bottas – Příběh Alfy Romeo v této sezoně se čte jako pohádka Jak dědeček měnil, až vyměnil. Od GP Kanady se švýcarský tým dočkal teprve druhého umístění v TOP 10, a to znovu zásluhou finského pracanta. Alfa se tak navzdory pádu po slibném úvodu (6. a 10. místo) zuby nehty drží na šestém místě před Astonem Martin, který tentokrát bodově vyšel naprázdno.

Pořadí MS jezdců F1
Pořadí MS jezdců F1@F1

Plusové body

McLaren – Britský tým se stále menším potenciálem, než jakým disponuje Alpine, francouzské soupeře prohání při každé příležitosti. Tentokrát McLarenu sice pomohlo odstoupení Fernanda Alonsa, ale Daniel Ricciardo byl zcela po zásluze vyhlášen jezdcem dne, kdy navzdory desetisekundové – diskutabilní – penalizaci za postrčení Jukiho Cunody při souboji stihnul vyjet sedmou příčku. Na bodech dojel také Lando Norris, a tak ve Wokingu mohou být spokojeni.

Smolař víkendu

Fernando Alonso – Své "what a season" po závodě ještě rozjel s hodinou matematiky, kdy nejprve vysvětloval, o kolik procent měl menší výkon po výpadku jednoho válce ve svém motoru, aby záhy vyhodnotil, kolik bodů už vinou špatné spolehlivosti letos ztratil. V součtu prý jde už o 66 bodů, s nimiž by exmistr světa byl komfortně na sedmém místě tabulky za piloty tří předních stájí.

Problémy s agregátem přirovnal k doby, kdy závodil v McLarenu s motory Honda. Tentokrát ale prý odchází pouze jenom motory jeho. Esteban Ocon odstoupil letos dvakrát, jednou kvůli palivové pumpě (Silverstone) a podruhé kvůli motoru (Singapur). Tak pozor na pověrčivost, příští rok Alonso pojede s Astonem Martin, který odebírá jednotky od Mercedesu.

Manévr víkendu

Ve 13. kole závodu se Pierre Gasly dostává téměř na úroveň Lance Strolla a nakonec soupeře vytlačuje z trati. Sám vyjíždí mimo limity dráhy a po návratu na trať mu ředitelství vyměřuje pětisekundovou penalizaci za to, že kompletním přejetím bílé čáry na straně vozovky sám získal trvalou výhodu. Zdá se, že podobné manévry by mohly být na tratích, kde se špatně předjíždí, možným receptem na zisk pozice (Gasly pět sekund na Strolla hravě najel), jenže to by FIA nemohla mít systém trestných bodů.

A právě tady je pikantnost celého incidentu. Gasly totiž za své počínání dostal jeden trestný bod a je tedy na deseti. Ještě dva body a Francouz dostane zákaz startu na jednu Grand Prix. Než se mu v květnu příštího roku umažou dva body za letošní kolizi shodou okolností opět se Strollem při GP Španělska, musí odjet čistě devět (!) závodů, jinak jej Alpha Tauri (letos) nebo Alpine (příští rok) budou muset někým nahradit.