Aktéři slavné soutěže ve čtvrtek absolvovali opět v okolí Háilu 373 kilometrů dlouhou rychlostní zkoušku, celkově museli v písečných dunách spolykat 643 km.
Michek nabral na vítěze etapy ztrátu téměř 17 minut, v průběžném pořadí jeho manko přesáhlo už hodinu. Výsledkovou listinou stoupá pravidelně, ale další posun pořadím už bude zřejmě složitější, protože za nejbližším soupeřem momentálně zaostává o 37 minut.
"Je tu zima, nějakých pět stupňů. Další speciálka za námi, dnes skoro 380 ostrých kilometrů, písčitá etapa od začátku až do konce. První pasáž do tankovačky byla rychlá, až jsem si říkal, že dneska to bude takové oddechové," vyprávěl pro Livesport Zprávy. "Ale dalších 160 kilometrů byla tvrdá práce. Velbloudí tráva, výjezdy, sjezdy, rozbitý povrch," dodal.
Howes zajel až šestý čas s desetiminutovým mankem na vítěze, ale nahrály mu potíže dosavadního lídra Daniela Sanderse z Austrálie. Ten s Američanem prohrál bezmála o 17 minut a ve vyrovnaném pořadí se propadl až na osmou pozici. Prvních dvanáct jezdců je vměstnáno do necelé půlhodiny (26:15).
Pátou etapu nedokončil kvůli poruše jiný český jezdec Milan Engel. Zastavit musel na 209. kilometru za tankovací stanicí. "Je na cestě zpátky do bivaku. Pravděpodobně šlo o špatný benzín, včera kvůli tomu dva jezdce pořadatel vrátil zpátky do závodu," uvedl na sociálních sítích tým Orion Moto Racing Group.
Nevalnou kvalitu paliva potvrdil i Michek, podle nějž začali organizátoři jeho kvalitu dodávaného paliva kontrolovat. "Benzin je tu bohužel hodně špinavý, vyskytuje se v něm voda. Někdo s tím má bohužel problémy. Každému z nás tak odebrali kus do nádrže hadičkou. U mě to bylo v pohodě, čisté," konstatoval nejlepší český jezdec v soutěži.
Naopak pro jeho kolegu Milana Engela Dakar pedčasně skončil, po technických problémech pátou etapu nedokončil a v oficiální klasifikaci nemůže pokračovat. Vedení jeho týmu Orion Moto Racing Group (MRG) v průběhu dne věřilo, že s organizátorem vyjedná, aby mohl dál závodit, neboť k poruše motocyklu mělo dojít kvůli špatnému benzinu.
Večer však oznámilo, že se to nepodařilo. "Motorku máme zpět v bivaku a vzhledem k tomu, že Milan nedokončil etapu, tak nám za žádných okolností nedovolí pokračovat dál v oficiální klasifikaci," uvedli zástupci týmu.
Prokop s mankem 37:22 minuty dopadl o místo hůře než v předchozích dvou etapách a celkově se k němu výrazně přiblížili francouzští rivalové - na pouhých pět sekund Romain Dumas a jen necelé dvě minuty už na něj přes technické problémy ztrácí slavný Sébastien Loeb.
Devítinásobný mistr světa v rallye, jemuž o den dříve po etapovém prvenství pomohl Prokop dopravit nepojízdný vůz do bivaku, nenavázal na středeční triumf i kvůli dalším potížím, kvůli kterým musel fattina zhruba 15 minut zastavit. Attíja po druhém letošním etapovém prvenství vede s náskokem přes 22 minut před legendárním Stéphanem Peterhanselem z Francie.
Loprais ani na jednom mezičase nebyl nejrychlejší, ale na posledním kontrolním bodu už byl druhý o 22 sekund za Martinem van den Brinkem a závěrečná pasáž mu vyšla lépe. Třetí skončil další Nizozemec Janus Van Kasteren a stejné je i celkové pořadí. Loprais vede o 15:22 minuty.
Van Kasteren, který ztrácí bez dvou sekund 52 minut, předstihl v celkovém pořadí Martina Macíka i Jaroslava Valtra. První jmenovaný zajel den po etapovém vítězství šestý čas. Valtr, který ještě v úterý celkově vedl a po středě byl třetí, se jako devátý muž v cíli propadl na pátou pozici.
Macíka zbrzdily technické problémy. "Na začátku to bylo docela dobré. Rychlé, uskákané. Najednou jsme ale slyšeli nějaké rány, tak jsme museli na minutu, minutu a půl zastavit. Nenašli jsme ale příčinu, tak jsme jeli dál. Asi 50 km jsme jeli krokem, všichni nás dojeli, a jak jsme zjistili, že tomu nic není, tak jsme letěli. Nakonec jsme zjistili, že to byl tlumič kabiny," vylíčil Macík na sociálních sítích.